fot. Michał Mroczkowski
11/11/23

Nagrody US in Progress 2023

Sobota na festiwalu: 44 seanse, 12 spotkań i ostatnie „Czytanie Ameryki” Niedziela na festiwalu: 43 seanse, ostatnie spotkania i gala zamknięcia

W takcie uroczystej kolacji na Zamku Topacz pod Wrocławiem, zorganizowanej we współpracy z Dolnośląskim Centrum Filmowym, odbyło się rozdanie nagród tegorocznej edycji US in Progress. W ramach programu, na seansach zamkniętych dla publiczności, zaproszeni niezależni amerykańscy reżyserzy i producenci przedstawili osiem projektów. Przyznano rekordową liczbę nagród, aż 15!

Dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej przyznał nagrodę na postprodukcję w Polsce w wysokości 50 000 $ dla projektu: Good One w reżyserii Indii Donaldson (prod. Graham Mason, Diana Irvine, Wilson Cameron i Sarah Winshall). Postprodukcją w efekcie rozmów bezpośrednich zajęła się firma Fixafilm. Good One będzie miał premierę światową na festiwalu Sundance w styczniu 2024.

Spośród zaprezentowanych projektów przedstawiciele polskich firm postprodukcyjnych (partnerów wydarzenia) wybrali te, którym przyznali swoje nagrody (w formie pakietów usług postprodukcyjnych o łącznej wartości minimum 10 000 $) oraz nagrody pozaregulaminowe.

  • Studio Orka przyznało pakiet usług postpodukcji obrazu projektowi Christmas Eve in Miller’s Point, reż. Tyler Taormina, prod. Krista Minto, Rob Rice, Eric Berger, Kimberly Dai, Kevin Anton, Calogero Carucci, Jeremy Gardner, Tyler Taormina i Michael Cera;
  • Fixafilm podobnym pakietem uhonorowało projekt filmu Cold Wallet, reż. Cutter Hodierne, prod. Vanishing Angle;
  • Temu samemu filmowi Studio Soundflower Macieja Zielińskiego przyznało swój pakiet w postaci kompozycji ścieżki dźwiękowej;
  • Maciej Zieliński (Soundflower) dodatkowo zaofereował miks dźwięku dla Know Me, reż. Edson Jean, prod. Ronald Baez;
  • Warszawski Black Photon zaoferował pełen pakiet postprodukcji obrazu Morganowi Katzowi, reżyserowi projektu The Water is Always Warm, prod. Adam Kersh i Greg Stewart 
  • XANF, studio efektów specjalnych z Łodzi, zaoferowało wykonanie efektów specjalnych o wartości 5 000 $ projektowi Alberta Birneya Obex, prod. Pete Ohs i Emma Hannaway
  • XANF zaoferowało wykonanie efektów specjalnych o wartości 2 500 $ także projektom Familiar Touch, reż. Sarah Friedland, prod. Matthew Thurm i Alexandra Byer i The Water is Always Warm;
  • nowy partner US in Progress, warszawskie studio postprodukcji dźwięku EarWorks (z wielokrotnie nagradzanym Marcinem Lenarczykiem u sterów) przyznało pełen pakiet filmowi We Strangers w reżyserii Anu Valii (prod. Miranda Kahn, Olivia Wingate, Alex Bach, Zach Spicer i Joy Jorgensen).
  • Film Anu Valii nagrodzony został także pełnym pakietem postprodukcji obrazu przez Platige Image. Premiera filmu została zapowiedziana na festiwal SXSW w Austin w Teksasie w marcu 2024.
  • Dodatkowo Platige Image przyznało nagrodę pozaprogramową w postaci konsultacji efektów do kolejnego projektu Edsonowi Jeanowi.
  • firma New Europe Film Sales zaoferowała swoje konsultacje w przygotowaniu kolejnego scenariusza producentom filmu Christmas Eve in Miller’s Point a filmowi Familiar Touch pomoc w promocji europejskiej.
  • Po raz pierwszy partner przedsięwzięcia, Dolnośląskie Centrum Filmowe przyznało nagrodę w postaci organizacji wizyty scoutingowej (poszukiwanie lokacji) dla producenta filmu Familiar Touch.

US in Progress umożliwia polskim firmom postprodukcyjnym wejście na rynek amerykański, nawiązanie kontaktów z branżą filmową z USA oraz zachęcić Amerykanów do pracy nad projektami w Polsce, a filmy wykończone przy ich pomocy pokazywane są na najważniejszych festiwalach i popularyzują rodzimych twórców i firmy.


pozostańmy w kontakcie
przyjaciele festiwalu