Program

Bulwar Zachodzącego Słońca

Sunset Boulevard
Billy Wilder, USA 1950, 110’

Jeden z najmroczniejszych filmów Wildera opowiada historię związku niespełnionego zawodowo, młodego scenarzysty i hollywoodzkiej gwiazdy, której sława dawno już wygasła, a czas odebrał resztki urody i zdrowe zmysły. Los styka dwoje straceńców pragnących sukcesu oraz poklasku, a następnie gorzko kpi z ich pragnień. Jak wskazuje tytuł filmu, a udowadnia jego zakończenie – słońce na bulwarze drogi życia Normy Desmond i Joego Gillisa nieuchronnie zachodzi. Arcydzieło amerykańskiego reżysera, niepozbawione charakterystycznego dla tego twórcy gorzkiego humoru, choć zasadniczo utrzymane w tonacji noir, to nie tylko opowieść o ludzkiej próżności i losach jednostek, ale i film autotematyczny, nowatorski narracyjnie, obrazoburczy. Kino mówi samo o sobie. Wilder demitologizuje wielkie Hollywood, pokazuje, jak destrukcyjny może być mechanizm funkcjonowania fabryki snów. Warto zajrzeć za kulisy świata ze srebrnego ekranu.

nagrody

The Academy Awards 1951 – Oscar za najlepszy scenariusz, najlepszą muzykę, najlepszą scenografię / Oscar for best screenplay, best music, best set design; Złote Globy / Golden Globes 1951 – najlepszy film, najlepsza reżyseria, najlepsza aktorka, najlepsza muzyka / best film, best director, best actress, best music

Billy Wilder

Jeden z najważniejszych reżyserów światowego kina, scenarzysta i producent. Urodził się w Suchej (obecnie: Sucha Beskidzka) w 1906 roku, zmarł w 2002 w Los Angeles. Po ukończeniu szkoły średniej w Wiedniu miał zostać prawnikiem, ale wolał zająć się dziennikarstwem. W Berlinie zaczął pracować jako asystent przy pisaniu scenariuszy do niemych filmów. Po dojściu do władzy Adolfa Hitlera wyemigrował do Paryża, a potem do Stanów Zjednoczonych. Tam również pisał scenariusze. Potem zajął się także reżyserią. W swojej karierze współpracował z największymi gwiazdami filmowymi, takimi jak: Gloria Swanson, Humphrey Bogart, Audrey Hepburn, Marilyn Monroe, Jack Lemmon, Kirk Douglas, Marlena Dietrich, Walter Matthau, Kim Novak czy Dean Martin. Był najczęściej nagradzanym reżyserem złotej ery Hollywood – otrzymał sześć Oscarów, 20 razy był nominowany do tej nagrody, zdobył nagrody na festiwalu w Cannes i w Wenecji.

 

Filmografia

1934 Złe nasienie / Mauvaise graine / Bad Seed

1942 Major i mała / The Major and the Minor

1943 Pięć grobów na drodze do Kairu / Five Graves to Cairo

1944 Podwójne ubezpieczenie / Double Indemnity

1945 Młyny śmierci / Death Mills (dok., kr. m. / doc., short)

1945 Stracony weekend / The Lost Weekend

1948 Cesarski walc / The Emperor Waltz

1948 Sprawy zagraniczne / A Foreign Affair

1950 Bulwar Zachodzącego Słońca / Sunset Blvd.

1951 As w potrzasku / Ace in the Hole

1953 Stalag 17

1954 Sabrina

1955 Słomiany wdowiec / The Seven Year Itch

1957 W duchu St. Louis / The Spirit of St. Louis

1957 Miłość po południu / Love in the Afternoon

1957 Świadek oskarżenia / Witness for the Prosecution

1959 Pół żartem, pół serio / Some Like It Hot

1960 Garsoniera / The Apartment

1961 Raz, dwa, trzy / One, Two, Three

1963 Słodka Irma / Irma la Douce

1964 Pocałuj mnie, głuptasie / Kiss Me, Stupid

1966 Szczęście Harry’ego / The Fortune Cookie

1970 Prywatne życie Sherlocka Holmesa / The Private Life of Sherlock Holmes

1972 Avanti!

1974 Strona tytułowa / The Front Page

1978 Fedora

1981 Najlepszy kumpel / Buddy Buddy

Twórcy

reżyseria Billy Wilder
scenariusz Billy Wilder, Charles Brackett, D.M. Marshman Jr.
zdjęcia John F. Seitz
montaż Doane Harrison, Arthur P. Schmidt
muzyka Franz Waxman
obsada William Holden, Gloria Swanson, Erich von Stroheim, Fred Clark, Lloyd Gough
producent Charles Brackett
produkcja Paramount Pictures
właściciel praw Hollywood Classics
źródło kopii British Film Institute
język angielski
barwa cz.-b.
pozostańmy w kontakcie
przyjaciele festiwalu