Program

Happiness

Todd Solondz, USA 1998, 134’

W trzecim filmie fabularnym Solondza (po debiutanckim Fear, Anxiety & Depression oraz po Witaj w domku dla lalek) śledzimy kilka równoległych wątków. W każdym z nich uczestniczy któryś z członków rodziny Jordanów: Joy bezustannie podejmuje niewłaściwe decyzje, co czyni z niej stereotypowego nieudacznika; postać Helen, pisarki i wyzwolonej seksualnie singielki, to karykatura przeintelektualizowanych artystycznych środowisk; wzorowa pani domu Trish odkrywa, że oziębłość męża, psychiatry Billia, wynika z jego fascynacji nieletnimi chłopcami…

Happiness to obraz przełomowy pod względem obyczajowym, ironiczne exposé na temat amerykańskich przedmieść, gdzie za fasadowym szczęściem kryją się obłuda i ludzkie dramaty. Strukturalne rozbicie akcji, które osłabia jej wpływ na emocje widza i obniża czujność odbiorcy, pozwoliło Solondzowi stworzyć pierwszą w historii postać sympatycznego pedofila.

nagrody

Cannes IFF 1998 – nagroda FIPRESCI / FIPRESCI award; British Independent Film Awards 1999 – najlepszy film zagraniczny (anglojęzyczny) / best foreign film (English language); Toronto IFF 1998 – nagroda Metro Media / Metro Media award; São Paulo IFF 1998 – nagroda międzynarodowego jury / international jury award

Todd Solondz

Urodzony w 1959 roku w New Jersey w żydowskiej rodzinie. Chciał zostać rabinem, ale gdy podjął pracę gońca w Gildii Scenarzystów Amerykańskich, postanowił pisać scenariusze. Po kłopotach, jakie miał z producentami swojego pełnometrażowego debiutu, Fear, Anxiety & Depression, postanowił rzucić reżyserię, ale po kilku latach nakręcił Witaj w domku dla lalek. Film trafił na moment ogromnego zainteresowania kinem niezależnym, zdobył główną nagrodę na festiwalu w Sundance, zebrał świetne recenzje i odniósł sukces kasowy. Kolejny obraz, Happiness, potwierdził talent Solondza (nagroda krytyków w Cannes). Każdy jego film wywołuje dyskusje, m.in. z powodu kontrowersyjnych tematów, jakie porusza. Jego podejście do filmowych postaci, których nie ocenia i nie ułatwia ich oceny widzowi, nazywane bywa „talmudycznym”. Sam Solondz uważa się za ateistę.

Filmografia

1984 Feelings (kr. m. / short)

1984 Babysitter (kr. m. / short)

1985 Schatt’s Last Shot (kr. m. / short)

1986 How I Became a Leading Artistic Figure In New York City’s East Village Cultural Landscape (TV, kr. m. / TV, short)

1989 Fear, Anxiety & Depression

1995 Witaj w domku dla lalek / Welcome to the Dollhouse

1998 Happiness

2001 Opowiadanie / Storytelling

2004 Palindromy / Palindromes

2009 Życie z wojną w tle / Life During Wartime

2011 Czarny koń / Dark Horse

Artykuły o filmie
Film w internecie

Twórcy

reżyseria Todd Solondz
scenariusz Todd Solondz
zdjęcia Maryse Alberti
montaż Alan Oxman
muzyka Robbie Kondor
obsada Jane Adams, Jon Lovitz, Philip Seymour Hoffman, Dylan Baker, Cynthia Stevenson, Lara Flynn Boyle, Ben Gazzara
producent Ted Hope, Christine Vachon
produkcja Good Machine, Killer Films
polski dystrybutor Solopan
język angielski, rosyjski
barwa kolor
pozostańmy w kontakcie
przyjaciele festiwalu