Brawurowy debiut, po którym Whit Stillman śmiało mógłby uchodzić za kolejne z adoptowanych dzieci Woody’ego Allena. Tak jak twórca Annie Hall, początkujący reżyser subtelnie żartuje sobie z nowojorskich snobów. Bohaterowie Metropolitan to karmiący się złudzeniami prymusi, którzy wciąż wierzą, że burżuazja ma swój dyskretny urok. Zatraceni w intelektualnych dysputach studenci próbują zagadać na śmierć obecną w ich życiu pustkę. Zawieszone pomiędzy bełkotem a finezją rozmowy o wyższości Fouriera nad Marksem czy też faktycznej wartości dzieł Jane Austen w końcu przestają zdawać egzamin. Uśpione emocje eksplodują w samym środku bożonarodzeniowych ferii. Wśród dźwięków kolęd i ulicznego gwaru rozpoczyna się uczuciowa intryga, której nie powstydziłyby się najlepsze komedie Szekspira. Kunszt Metropolitan znalazł uznanie w oczach członków Amerykańskiej Akademii Filmowej, którzy nominowali film do Oscara za najlepszy scenariusz oryginalny.
Oscar 1990 – Nomitated for Best Writing, Screenplay Written Directly for the Screen; Deauville 1990 - Coup de Coeur, Critics Award; Independent Spirit Awards 1991 – Best First Feature; Locarno IFF 1990 – Silver Leopard
Urodzony w 1952 roku w Waszyngtonie. Absolwent prestiżowego Uniwersytetu Harvarda. Słynie z realizacji wyrafinowanych komedii o rozterkach amerykańskiej burżuazji. Najbardziej znanym tytułem w jego filmografii pozostaje Metropolitan, za który w 1990 roku otrzymał nominację do Oscara za najlepszy scenariusz oryginalny. Wspomniany film, wespół z Barceloną i Rytmami nocy, tworzy autobiograficzną trylogię.
1990 Metropolitan
1994 Barcelona
1998 Rytmy nocy / The Last Days of Disco
2011 Pannice w opałach / Damsels in Distress