Program

Barcelona

Whit Stillman, USA 1994, 101’

W swoim drugim filmie Whit Stillman wybiera się na gościnne występy do Europy. Życie jego bohaterów niespecjalnie odbiega od wzorca wypracowanego w debiutanckim Metropolitan. Młodzi Amerykanie wciąż miotają się między dyskotekami a eleganckimi przyjęciami, szukając emocjonalnej bliskości. Z dala od domu czują się jeszcze bardziej zagubieni. Zwłaszcza że w zbuntowanej Barcelonie końca lat 80. często obrywają za imperialną politykę swojej ojczyzny. Zimnowojenny chaos to jednak nic w porównaniu z bałaganem panującym w życiu osobistym bohaterów. Reżyser przygląda się ich uczuciowym rozterkom, nieporadnym flirtom i salonowym intrygom z subtelnością godną najpilniejszego ucznia Érica Rohmera. Przy okazji jest jeszcze dowcipniejszy od Francuza. Błyskotliwy scenariusz – jak zwykle u Stillmana – to podręcznik godnych zapamiętania bon motów w rodzaju: Goście są jak ryby. Po trzech dniach zaczynają śmierdzieć.

nagrody

Independent Spirit Awards 1995 – Best Cinematography

Whit Stillman

Urodzony w 1952 roku w Waszyngtonie. Absolwent prestiżowego Uniwersytetu Harvarda. Słynie z realizacji wyrafinowanych komedii o rozterkach amerykańskiej burżuazji. Najbardziej znanym tytułem w jego filmografii pozostaje Metropolitan, za który w 1990 roku otrzymał nominację do Oscara za najlepszy scenariusz oryginalny. Wspomniany film, wespół z Barceloną i Rytmami nocy, tworzy autobiograficzną trylogię.

Filmografia

1990 Metropolitan

1994 Barcelona

1998 Rytmy nocy / The Last Days of Disco

2011 Pannice w opałach / Damsels in Distress

Twórcy

reżyseria Whit Stillman
scenariusz Whit Stillman
zdjęcia John Thomas
montaż Christopher Tellefsen
muzyka Mark Suozzo
obsada Taylor Nichols, Chris Eigeman, Tushka Bergen, Mira Sorvino
producent Whit Stillman
produkcja Westerly Film, Barcelona Films, Castle Rock Entertainment, Fine Line Features
polski dystrybutor Solopan
język angielski
barwa kolor
pozostańmy w kontakcie
przyjaciele festiwalu