Po sukcesie Obywatela Kane’a 26-letni Welles, nowa twarz amerykańskiego kina, porywa się na adaptację rodzinnej sagi – popularnej powieści Bootha Tarkingtona. Wspaniałość Ambersonów to pełna gorzkiej ironii historia ekscentrycznego Eugene’a (Joseph Cotten), który przez lata walczy o miłość dziewczyny z zamożnego domu. Najpierw przeszkodą jest jej próżność, później okropny syn i seria rodzinnych tragedii. Ambitny, wielowymiarowy projekt miał przebić nawet debiut Wellesa, jednak spora część filmu została wycięta przez producentów, zaś całość przemontowana. W nieco spłaszczonej wersji (która i tak okazała się sukcesem artystycznym) widać jednak błysk geniuszu reżysera. Wrażenie robi perfekcyjna strona formalna dzieła, do dziś zachwyca inteligentnym montażem i niekonwencjonalną, wizjonerską pracą kamery, która jest integralnym elementem budowania dramaturgii.
Pokazywany z:
Orson Welles i Kenosha (Orson Welles and Kenosha)
reż. Gabe Klinger, Jonathan Rosenbaum, USA 2014, 15'
Wizjoner, niezrozumiany przez konserwatywne Hollywood geniusz, szaleniec, który zrewolucjonizował filmowe medium, autor w pełnym tego słowa znaczeniu (reżyser, scenarzysta, aktor). W 1938 roku wywołał w USA panikę Wojną światów – słuchowiskiem radiowym o inwazji Marsjan. Kilka lat później zmienił oblicze amerykańskiego kina filmem Obywatel Kane. Sukces nie zapewnił mu swobody twórczej. W kolejnych dekadach toczył boje z producentami, które zdominowały i w pewnym sensie zniszczyły jego karierę.
1941 Obywatel Kane / Citizen Kane
1946 Intruz / The Stranger
1947 Dama z Szanghaju / The Lady from Shanghai
1952 Otello
1958 Dotyk zła / Touch of Evil
1972 The Other Side of the Wind