Zapomniane, lecz fascynujące kino. Zrealizowany tuż po II wojnie światowej wytrawny kryminał z politycznymi podtekstami. Intruz opowiada o śledztwie funkcjonariusza tropiącego zbrodnie wojenne (w tej roli Edward G. Robinson), który próbuje odnaleźć ukrywającego się w niewielkim miasteczku nazistowskiego kata (sam Welles). Reżyser nawiązuje do poetyki kina ekspresjonistycznego, tworząc intrygujący wizualnie film noir. Welles jako jeden z pierwszych amerykańskich reżyserów tematem scenariusza uczynił problem jednostki zainfekowanej nazizmem, co później będzie motywem dziesiątków podobnych tytułów. Antynazistowskie fabuły kręcili w tym samym czasie również emigranci z Europy – Lang czy Zinnemann, lecz to właśnie zdystansowany Welles poradził sobie z tą kwestią najlepiej. Mimo to Intruz nie spotkał się z uznaniem krytyki.
Wizjoner, niezrozumiany przez konserwatywne Hollywood geniusz, szaleniec, który zrewolucjonizował filmowe medium, autor w pełnym tego słowa znaczeniu (reżyser, scenarzysta, aktor). W 1938 roku wywołał w USA panikę Wojną światów – słuchowiskiem radiowym o inwazji Marsjan. Kilka lat później zmienił oblicze amerykańskiego kina filmem Obywatel Kane. Sukces nie zapewnił mu swobody twórczej. W kolejnych dekadach toczył boje z producentami, które zdominowały i w pewnym sensie zniszczyły jego karierę.
1941 Obywatel Kane / Citizen Kane
1946 Intruz / The Stranger
1947 Dama z Szanghaju / The Lady from Shanghai
1952 Otello
1958 Dotyk zła / Touch of Evil
1972 The Other Side of the Wind