Lata 30. XX wieku, stan Missisipi, czasy Wielkiego Kryzysu. Z więzienia uciekają trzej gangsterzy: figlarz i mitoman T-Dub, ograniczony umysłowo osiłek Chicamaw i wrażliwy młodzieniec Bowie. Bohaterowie decydują się żyć z napadów na prowincjonalne banki, zwykle nie czyniąc krzywdy nikomu z obsługi. Schronienie znajdują najpierw u rodziny Chicamawa, a potem u szwagierki T-Duba, rozsądnej Mattie, której mąż odbywa wyrok długoletniego więzienia. Tylko ona zdaje sobie sprawę z tego, że niedojrzałość mężczyzn zawsze musi się skończyć tragicznie. Przede wszystkim dla nich samych. Ten niepozorny film to jedno z arcydzieł Altmana. Liczą się w nim drobne obserwacje, uchwycone w charakterystyczny dla reżysera sposób – przez wydłużone o kilka sekund ujęcie lub najazd kamery na twarz bohatera. Ważne jest tu społeczne tło zdarzeń: portrety epizodycznych postaci, moda, powszednie czynności czy świat wielkiej polityki, który jest sygnalizowany za pośrednictwem audycji radiowych, słyszanych tu niemal bez przerwy. Złodzieje… to jeden z najbardziej lirycznych filmów Altmana, jak zawsze doskonale zagrany, świetnie odmalowujący amerykańską prowincję doby Wielkiego Kryzysu.
(1925-2006) Wybitny reżyser, scenarzysta i producent amerykański. Twórca kilkudziesięciu filmów kinowych i telewizyjnych. Przełomem w jego karierze okazała się antywojenna satyra MASH, w której zaprezentował autorski styl portretowania zbiorowości: opierał się on na wielowątkowej narracji oraz nowatorskim montażu obrazu i dźwięku. W swojej twórczości z ironią pokazywał, jak tradycyjne role społeczne, środowiskowe konwenanse i mity kulturowe warunkują postawy ludzi.
1970 MASH
1975 Nashville
1977 Trzy kobiety / 3 Women
1992 Gracz / The Player
1993 Na skróty / Short Cuts
2001 Gosford Park