Richland w stanie Waszyngton byłoby zapewne jednym z tysięcy amerykańskich miasteczek zapomnianych przez historię, gdyby po wybuchu II wojny światowej nie wykupiła go amerykańska armia. To tam powstało cywilne zaplecze Projektu Manhattan: w ciągu dwóch lat Richland zmieniło się z małej osady w miasto z 25 tysiącami mieszkańców, których bliscy pracowali przy konstrukcji bomb atomowych zrzuconych później na Japonię. Irene Lusztig nie przypomina historii Richland w najdrobniejszych detalach, lecz sprawdza, jak wydarzenia sprzed 80 lat nadal wpływają na życie ludzi. Od najstarszych, którzy jako dzieci przyglądali się zmianom zachodzącym w mieście, przez młodych studentów, zastanawiających się, czy nazwa drużyny sportowej Richland Bombers nie jest obraźliwa, po rdzennych aktywistów ekologicznych, próbujących uratować skażone ziemie. Jednocześnie Richland jest portretem Ameryki w pigułce: rozdartej między historią a teraźniejszością, łatwo odnawiającej dawne resentymenty, a także szukającej drogi ku lepszej przyszłości.
Reżyserka filmów dokumentalnych, archiwistka, działaczka feministyczna. Urodzona w Wielkiej Brytanii, wychowana w Bostonie, jest córką imigrantów, którzy opuścili Rumunię w czasie rządów Ceaușescu. Stypendystka Fundacji Guggenheima i Programu Fulbrighta. W swoich filmach, często opartych na wnikliwym archiwalnym researchu, bada związki przeszłości ze współczesną polityką i ideologią, zwłaszcza w kontekście indywidualnej i zbiorowej pamięci. Swoje projekty pokazywała m.in. na festiwalu Tribeca oraz w Berlinie i Tel Awiwie. Za Reconstruction zdobyła nagrodę na festiwalu w San Francisco.
1998 For Beijing with Love and Squalor
2002 Reconstruction
2005 The Samantha Smith Project
2013 The Motherhood Archives
2014 Maternity Test (short)
2018 Siostrzeństwo / Yours in Sisterhood
2021 Contents Inventory (short)
2023 Richland