Wielki powrót mistrza filmowego dialogu, Alexandra Payne’a, który zachwycił romantycznymi Bezdrożami, a potem uwodził obyczajową Nebraską. W pierwszych scenach Przesilenia zimowego poznajemy antypatycznego profesora historii (Paul Giamatti w chyba najlepszej roli w karierze). Akcja filmu toczy się w szkole z internatem gdzieś w Nowej Anglii lat 70., w przeddzień przerwy świątecznej. Spędzić Nowy Rok w tej skostniałej, zmrożonej tradycją instytucji pod opieką belfra to najgorsza kara z możliwych. Jednak stopniowo, wraz z topniejącym śniegiem i wypitą whisky relacje między uczniami i pracownikami, będącymi niczym relikty minionego świata (dosłowne znaczenie tytułu The Holdovers), zaczynają się ocieplać. Z konfrontacji i szczerej rozmowy rodzi się wzajemne zrozumienie. Jesteśmy więc świadkami swoistego, niezależnego od wieku bolesnego coming-of-age. A wszystko to zostało okraszone cytatami z dzieł greckich klasyków i łacińskimi maksymami, smakowitymi jak ciepłe soul food przygotowane przez doświadczoną przez los czarną kucharkę, która woli spędzić święta w pustej szkole.
Urodził się w Omaha (Nebraska) w 1961 roku. Studiował język hiszpański i historię na Uniwersytecie Stanforda, kina uczył się na Uniwersytecie Kalifornijskim. Film dyplomowy Payne’a pokazano na Sundance, dzięki czemu studio Miramax wsparło jego debiut Złe i gorsze. Lubi mieć pełną artystyczną kontrolę – nie tylko reżyseruje, ale i pisze scenariusze, często odpowiada za casting. Jego filmowe portrety amerykańskiego społeczeństwa wyróżnia specyficzny humor i wrażliwość. Zdobywca dwóch Oscarów za najlepszy scenariusz adaptowany, trzykrotnie nominowany w kategorii najlepszy reżyser.
1996 Złe i gorsze / Citizen Ruth
1999 Wybory / Election
2002 Schmidt / About Schmidt
2004 Bezdroża / Sideways
2011 Spadkobiercy / The Descendants