Program

(Bez tytułu)

(Untitled)
Jonathan Parker, USA 2009, 96’

Inteligentna satyra na nowojorski świat sztuki i muzyki współczesnej, bardzo bliska wrażliwości i ciętego humoru Woody’ego Allena. Właścicielka galerii w Chelsea zadaje się z dwoma braćmi: malarzem Joshem i Adrianem, awangardowym muzykiem. Madeleine jest piękna, zdolna i wyrachowana; wie, że licząca się galeria nie może skalać się komercyjną sztuką, jaka wisi w hotelowych holach. Taką produkuje Josh: jego pastelowe, abstrakcyjne obrazy świetnie się sprzedają i zapewniają galerii byt, jednak nie nadają się, by pokazać je publicznie. A zdecydowanie nie w jej galerii, gdzie prezentowani są o wiele bardziej progresywni artyści w stylu wystawiającego wypchane zwierzęta Raya Barko (wypisz, wymaluj Damien Hirst) czy konceptualisty Monroe’a (parodia Martina Creeda).

(Bez tytułu) jest jednym z najczęściej używanych, czy wręcz nadużywanych tytułów w praktyce artystycznej ostatnich stu lat. Film Parkera dość czujnie podgląda to hermetyczne środowisko: celebrytów rynku sztuki i zgorzkniałych artystów, kolekcjonerów oraz galerzystów. W wartkich dialogach padają nie tylko śmieszne, ale całkiem celne spostrzeżenia dotyczące współczesnego rynku sztuki i zasad jego funkcjonowania. Co najważniejsze jednak (Bez tytułu) nie przeciąga struny w parodiowaniu delikatnego tworu, jakim jest świat sztuki. To film złośliwy, ale nie napastliwy, napisany lekko i z wyczuciem. Reżyser w równym stopniu obnaża tu słabe punkty współczesnej sceny artystycznej, co jest tym niezwykłym zjawiskiem autentycznie zafascynowany.

Ewa Szabłowska

 

nagrody

Mannheim-Heidelberg IFF 2009 – nagroda specjalna jury

Jonathan Parker

Od dziesięciu lat tworzy z Catherine DiNapoli zgrany duet scenarzystka–reżyser. Pierwszym ich wspólnym projektem był Bartelby (2001) czarna, surrealistyczna komedia będąca luźną adaptacją noweli Hermana Melville’a z 1853 roku, której akcja rozwija się współcześnie. Po sukcesie obrazu Bartleby zrealizowali wspólnie The Californians (2005), filmową parafrazę Bostończyków Henry’ego Jamesa, klasycznej amerykańskiej powieści z 1886 roku – sagi o konfliktach rodzinnych, środowiskowych koteriach i fanatyzmie. Adaptacja Parkera rozgrywa się we współczesnej Kalifornii na linii frontu między hippisowskimi ekologami a pazernym środowiskiem biznesu. (Bez tytułu) to ich trzeci wspólny film – portret zbiorowy zamkniętej społeczności.

Filmografia

1991 Mashie Niblick

1994 Hugo and Hilda Get Engaded (kr. m. / short)

2001 Bartleby

2005 The Californians

2009 (Bez tytułu) / (Untitled)

Artykuły o filmie
Strona oficjalna

Twórcy

reżyseria Jonathan Parker
scenariusz Catherine DiNapoli, Jonathan Parker
zdjęcia Svetlana Cvetko
montaż Keiko Deguchi
muzyka David Lang
obsada Adam Goldberg, Marley Shelton, Eion Bailey, Lucy Punch, Vinnie Jones, Ptolemy Slocum, Michael Panes, Svetlana Efremova, Zak Orth
producent Catherine DiNapoli
produkcja Parker Film Company, Bossa Nova Productions, Luber Roklin Entertainment
właściciel praw FilmSharks International
język angielska
barwa kolor
pozostańmy w kontakcie
przyjaciele festiwalu