Louis Ives, młody marzyciel o nienagannych manierach i anemicznej cerze, zwolennik prozy Fitzgeralda, któremu bliżej do ery jazzu niż internetu, przyjeżdża do Nowego Jorku, żeby – jak sam wyznaje – odnaleźć siebie. Poszukiwania rozpoczyna od Manhattanu, zwłaszcza że prócz zagłębiania się w lekturze Wielkiego Gatsby’ego nasz bohater lubi też okazyjnie przebierać się w damskie ciuszki. Wynajmuje pokój u Henry’ego Harrisona, podstarzałego dandysa ze słabością do ozdób choinkowych, który bierze go pod swoje skrzydła i wprowadza w arkana osobliwego fachu – mężczyzny do towarzystwa.
W swoim najnowszym filmie Berman i Pulcini wracają w rejony znane z ich nagrodzonego na festiwalu filmowym w Sundance świetnego Amerykańskiego splendoru (2003). Skupiają się na ukazaniu świata miejskich dziwaków i ekscentryków, tworząc obszerną galerię soczyście zarysowanych postaci, którym przewodzi brawurowo zagrany przez Kevina Kline’a współlokator Louisa Henry. W klasyczną historię dojrzewania zahukanego młodzieńca pod okiem doświadczonego mistrza udaje się tu tchnąć nowe życie, głównie dzięki znakomitej aktorskiej robocie odtwórców głównych ról. Postaci skonstruowane są z lekkością, humorem i wypadają przekonująco, nawet gdy z dworską powagą oznajmiają, że podstawowym źródłem nieszczęść współczesnego społeczeństwa jest wprowadzenie do szkół systemu koedukacyjnego. A podobne kwestie padają często w tym wypełnionym przez radosnych mizoginów i początkujących fetyszystów gabinecie nowojorskich osobliwości.
Grzegorz Kurek
Shari Springer Berman, Robert Pulcini
Małżeńska para twórców, którzy zyskali rozgłos poprzez swą działalność zarówno w obszarze kina dokumentalnego, jak i fabularnego. Uznanie zdobyli dokumentem o zamknięciu słynnej hollywoodzkiej restauracji Off the Menu: The Last Days at Chasen’s (1997). Ich fabularny debiut, Amerykański splendor (2003), zrealizowany na podstawie biografii słynnego niezależnego komiksiarza Harveya Pekara, zdobył główną nagrodę na festiwalu w Sundance, nominację do Oscara dla najlepszego scenariusza adaptowanego oraz nagrodę FIPRESCI w Cannes. Chłopak do towarzystwa to ich trzeci film fabularny.
Filmografia / Filmography:
1997 BB King (odcinek serialu TV VH1 Legends / episode of TV series VH1 Legends)
1997 Off the Menu: The Last Days of Chasen’s (dok. / doc.)
2000 The Young and the Dead (dok. / doc.)
2002 Hello, He Lied & Other Truths from the Hollywood Trenches (dok. / doc.)
2003 Amerykański splendor / American Splendor
2006 Wanderlust (doc. / dok.)
2007 Niania w Nowym Jorku / The Nanny Diaries
2010 Chłopak do towarzystwa / The Extra Man