Michael Moore z typową dla siebie przenikliwością, pasją i odwagą patrzy w oczy nieszczęściu, które dotknęło jego rodaków. Pyta, jak wysoką cenę Ameryka płaci za swoją miłość do kapitalizmu, za afekt, który kiedyś – stanowiąc budulec słynnego „amerykańskiego snu” – wydawał się tak niewinny. Dziś ów sen staje się koszmarem.
Najbardziej osobisty film Moora, jego opus magnum, jest niczym reakcja bezwarunkowa. Dedykowany zwykłym ludziom, których życie legło w gruzach, został poświęcony globalnemu kryzysowi, druzgocącemu wpływowi wielkich korporacji na życie obywateli na całym świecie. Moore nie waha się użyć mocnych słów: kapitalizm to zło, a zła nie można regulować, musimy je wyeliminować i zastąpić systemem, który jest dobry dla wszystkich, na tym polega demokracja – mówi autor. Zło według Moore’a reprezentują korporacje, fundusze powiernicze, które uprawiają hazard za pieniądze inwestorów. Reżyser pokazuje niebezpieczeństwo tkwiące w bliskiej relacji świata finansów i polityki. Zachęty, by zwykli Amerykanie kupowali domy na kredyt, manipulacje wielkich korporacji – to wszystko doprowadziło do kryzysu, a w jego wyniku do bezrobocia.
Swoje filmy Moore nazywa zaangażowanym dziennikarstwem. Nie chcę żyć w takim kraju, ale go nie opuszczę – deklaruje. Krytycy zarzucają mu używanie populistycznych chwytów, które prowadzą nie tyle do obywatelskiej rewolucji, ile do zwiększenia oglądalności jego filmów. Dzięki temu sam Moore staje się jednym z bohaterów „amerykańskiej historii miłosnej”.
Agnieszka Szeffel
Venice IFF 2009 – Złote Lwiątko, Open Prize, Phoenix Film Critics Society Awards 2009 – najlepszy dokument
Dokumentalista, producent, autor książek. Urodził się w 1954 roku we Flint, w stanie Michigan. Moore jest jednym z najostrzejszych krytyków amerykańskich bolączek – globalizacji, wielkich korporacji, przemocy związanej z bronią, wojny w Iraku, polityki prezydenta George’a W. Busha i amerykańskiego systemu opieki zdrowotnej. Posiada etykietkę twórcy kontrowersyjnego. Jego dokumentom, w których daje wyraz radykalnym poglądom, zarzuca się manipulacje służące potwierdzeniu założonej tezy. Po rzuceniu studiów na University of Michigan-Flint założył tygodnik „The Michigan Voice”. W Kalifornii wygrał proces z byłym pracodawcą, a za odszkodowanie wyprodukował swój pierwszy film. W Nowym Jorku współtworzył programy telewizyjne. Za obraz Zabawy z bronią dostał Oscara, za Farenheita 9.11 – Złotą Palmę w Cannes.
1989 Roger i ja / Roger and Me (dok. / doc.)
1995 Canadian Bacon (dok. / doc.)
1997 The Big One (dok. / doc.)
2002 Zabawy z bronią / Bowling for Columbine (dok. / doc.)
2004 Fahrenheit 9.11 / Fahrenheit 9/11 (dok. / doc.)
2007 Sicko (dok. / doc.)
2009 Kapitalizm, moja miłość / Capitalizm: A Love Story (dok. / doc.)