W pierwszych minutach filmu Jonas Mekas z nieodłączną kamerą wędruje po swoim mieszkaniu. Wszędzie piętrzą się pudła, papierzyska i archiwalia. Mekas mówi, że nie może spać. Zabiera więc widzów w podróż pełną opowieści – czasem skromnych, czasem spektakularnych, opowiadanych przez przyjaciół ukrytych w rysach twarzy, przywołanych z przeszłości. Jedna opowieść przechodzi w drugą, zmieniają się scenerie, obiekty kontemplacji, narratorzy. Nowojorskie mieszkania, rozmowy przy winie, przypadkowe spotkania, czułe obserwacje, wędrówki – wszystkie te obrazki składają się na portret intymny nie tylko Mekasa, ale i jego świata.
To jeden z filmów-pamiętników reżysera, dla którego tym razem inspiracją były Baśnie z tysiąca i jednej nocy. Jest jednocześnie ich autorem i bohaterem, a w tej podwójnej roli nieustannie zadaje pytanie, czym jest opowieść i jej struktura.
Urodził się w 1922 roku na Litwie. Po wojnie emigrował do USA. Od początku pobytu w nowym kraju realizował filmy, zwykle rejestrujące epizody z życia reżysera. Jeden z najważniejszych twórców amerykańskiej awangardy, jeden z twórców new american cinema. Od 1954 roku wydawał słynne pismo „Film Culture”. Twórca Anthology Film Archives, jednego z najważniejszych archiwów sztuki filmowej na świecie.
1961 Działa wśród drzew / Guns of the Trees
1964 Klatka / The Brig
1972 Wspomnienia z podróży na Litwę / Reminiscences of a Journey to Lithuania (dok. / doc.)
1986 He Stands in the Desert Counting the Seconds of His Life (dok. / doc.)
1997 Wszystkiego najlepszego, John / Happy Birthday to John
2000 Kiedy szedłem przed siebie, widziałem krótkie mgnienia piękna / As I Was Moving Ahead Occasionally I Saw Brief Glimpses of Beauty (dok. / doc.)
2011 Opowieści z bezsennych nocy / Sleepless Night Stories (dok. / doc.)