Natalie Portman jako balerina, która w Jezioro łabędzie Piotra Czajkowskiego zaangażowała się do tego stopnia, że spektakl miesza się jej z prawdziwym życiem. Na próbach tańczy więc na granicy obłędu, ze wszystkich sił starając się tej granicy nie przekroczyć. Ale nie o próby Aronofsky’emu chodzi – najważniejszy jest grand finale. Zanim ten wybrzmi (i to jak!) z ekranu, widz będzie świadkiem morderstwa, lesbijskiego romansu i przepychanek między matką a córką. A warto dodać, że Aronofsky lubi czarować rzeczywistość, zamieniając ją w sztuczność, czyli podstawowy synonim sztuki. Ta zaś jest najważniejsza nie tylko dla twórcy Czarnego łabędzia, ale i dla bohaterów jego filmu. Razem przywracają hasłu sztuka dla sztuki jego modernistyczne atrybuty – idące z obłędem pod rękę perfekcję i zatracenie. Pierwsza staje się domeną głównej bohaterki, odbiorcy pozostaje to ostatnie.
nagrody / awards The Academy Awards 2011 - Oscar dla najlepszej aktorki / Oscar for best actress; Golden Globes 2011 - najlepsza aktorka / best actress; BAFTA Awards 2011 - najlepsza aktorka / best actress; Venice IFF 2011 - nagroda im. Marcella Mastroianniego / Marcello Mastroianni award
Nowojorczyk urodzony w 1969 roku. Studiował reżyserię filmową na Uniwersytecie Harvarda. Jego film dyplomowy Supermarket Sweep zdobył w 1991 roku nominację do studenckiego Oscara. Kiedy wyjechał do Izraela, chasydzi opowiedzieli mu o znaczeniu liczb w języku hebrajskim. Było to bezpośrednią inspiracją do nakręcenia jego debiutu fabularnego – filmu Pi, na który fundusze wyłożyła głównie rodzina reżysera. Nagroda za reżyserię na festiwalu Sundance oraz Independent Spirit Award sprawiły, że nigdy więcej nie było takiej potrzeby. Czarny łabędź jest jego piątym filmem pełnometrażowym.
1998 Pi
2000 Requiem dla snu / Requiem for a Dream
2006 Źródło / The Fountain
2008 Zapaśnik / The Wrestler
2010 Czarny łabędź / Black Swan