Debiut fabularny Mike’a Cahilla (we współpracy z Brit Marling w roli współscenarzystki i głównej bohaterki) to połączenie metafizycznej koncepcji Podwójnego życia Weroniki Kieślowskiego z odwiecznymi marzeniami (obawami) o istnieniu życia na innych planetach. Przyświeca mu także myśl obecna w Solaris – o ewentualnej szansie na naprawę błędów w równoległej rzeczywistości.
Film jest znakomitym przykładem popularnych ostatnio autorskich projektów science fiction (takich jak choćby Moon Duncana Jonesa), realizowanych bez dużych nakładów pieniężnych na efekty specjalne, a będących w konwencji realizmu poetyckiego. Cahill rozedrganą kamerą niczym z Dogmy pokazuje niedawno odkrytą planetę, która do złudzenia przypomina Ziemię. Rhoda, sprawczyni śmierci rodziny Johna, próbuje nawiązać z nim kontakt, by choć symbolicznie odkupić swoją winę. Wkrótce pojawia się szansa na podróż na Drugą Ziemię…
Sundance FF 2011 – nagroda dla filmu fabularnego im. Alfreda P. Sloana, nagroda specjalna jury / Alfred P. Sloan feature film prize, special jury prize
Urodził się w New Haven (Connecticut) w 1979 roku. Jeszcze na studiach ekonomicznych na Uniwersytecie Georgetown zaprzyjaźnił się z Brit Marling, z którą wyprodukował kilka filmów krótkometrażowych oraz dokument o konflikcie kubańskim pt. Boxers and Ballerinas. Z Marling współpracuje do dziś. Przez kilka lat był zatrudniony jako operator i montażysta w telewizji National Geographic, a także wyreżyserował kilka odcinków serialu True Life dla MTV. Ponadto był montażystą dwóch dokumentów muzycznych pokazywanych na festiwalu Sundance: Leonard Cohen: I’m Your Man oraz Everyone Stares: The Police Inside Out.
2004 Boxers and Ballerinas (współreż., dok. / co-dir., doc.)
2011 Druga Ziemia / Another Earth