Program

The Cool World

Shirley Clarke, USA 1963, 105’

The Cool World to adaptacja wychwalanej przez krytyków za „wyjątkową autentyczność” powieści Warrena Millera. Jest to historia Duke’a, czarnoskórego nastolatka, którego marzeniem i ambicją jest posiadanie własnego pistoletu, dzięki któremu mógłby udowodnić swoją męskość i stać się przywódcą ulicznego gangu. Przedstawiony przez Clarke półdokumentalny obraz środowiska młodych członków gangu z Harlemu we wczesnych latach 60. to bardzo szczera opowieść o  świecie ludzi, których codziennością są narkotyki, przemoc, bieda i poczucia odrzucenia i izolowania przez amerykańskie społeczeństwo. Ten wyjątkowy film, w którym brak na szczęście  moralizatorskiego i protekcjonalnego tonu, w całości nakręcono na ulicach Harlemu. Mały epizod zagrał tu legendarny muzyk jazzowy Dizzy Gillespie. 

 

Shirley Clarke

Shirley Clarke urodziła się 2 października 1919 roku w Nowym Jorku. Była dzieckiem bogatego przemysłowca polskiego pochodzenia i córki żydowskiego multimilionera. Młoda Clarke postanowiła studiować taniec nowoczesny, ale nie spotkało się to z aprobatą jej despotycznego ojca. Chcąc wyzwolić się spod jego wpływu Clarke wyszła za mąż, aby dalej „w spokoju” móc studiować taniec i choreografię pod okiem takich sław jak Martha Graham, Hanya Holm i Doris Humphrey. Brak sukcesów w dziedzinie choreografii skłonił jej psychiatrę do zasugerowania jej innej drogi kariery. Wtedy Clarke postanowiła rozwijać i pogłębiać swoje zainteresowania filmowe. Jej pierwsze filmy  były poetyckimi etiudami, wyraźnie inspirowanymi tańcem nowoczesnym,  w których sam montaż przypominał awangardową choreografię. Clarke stała się cenioną niezależną reżyserką w czasach, kiedy niewiele kobiet zajmowało się tą dziedziną. Jej zainteresowanie problematyką społeczną połączone z awangardowym postrzeganiem sztuki filmowej zaczęło być wyraźne już przy pierwszym filmie pełnometrażowym – The Connection (Narkotykowy łącznik) rozgrywającym się w środowisku beatników, muzyków jazzowych i narkomanów.  Drugi The Cool World mówił o życiu w czarnoskórych mieszkańców Harlemu. Trzeci Portrait of Jason (Portret Jasona) był półtoragodzinnym monologiem-spektaklem i hipnotyzującym tragikomicznym zwierzeniem czarnoskórego homoseksualisty. Te trzy filmy były dla reżyserki swego rodzaju metaforami jej własnych frustracji związanych z postrzeganiem roli kobiety w społeczeństwie. Zainteresowanie outsiderami było odbiciem jej problemów z funkcjonowaniem w zdominowanym przez mężczyzn środowisku filmowców i wyrazem buntu wobec hollywoodzkiego sposobu pokazywania rzeczywistości. W karierze Clarke ważne są również dwa filmy biograficzne – pierwszy to Ornette: Made in America – innowacyjne studium legendy free-jazzu Ornette’a Colemana, będące częściowo dokumentem bezpośrednim, a częściowo wyreżyserowanym. Drugim jest Robert Frost: A Lover's Quarrel with the World (Robert Frost: miłosna sprzeczka ze światem) - dokument o wybitnym poecie amerykańskim, nakręcony kilka miesięcy przed  jego śmiercią, a w 1963 roku  nagrodzony Oskarem za najlepszy dokument pełnometrażowy.    W późniejszych latach Clarke wykładała produkcję filmową na uniwersytetach amerykańskich i jako jedna z pierwszych reżyserek aktywnie zainteresowała się techniką video. Jej sztuka, której celem było potrząśniecie widzem nigdy nie spotkała się ze zrozumieniem wśród szerszej publiczności.  Ta innowacyjna reżyserka do dziś pozostaje jedną z mniej znanych przedstawicielek awangardy filmowej. Nie udało się jej osiągnąć statusu jej dobrego znajomego, Johna Cassavetesa, który swoje pierwsze kroki stawiał w tym samym środowisku, a  do nakręcenia swojego pierwszego filmu sprzęt pożyczał właśnie od Shirley.  

Filmografia

1953 Dance in the Sun (kr. m. / short)

1954 In Paris Parks (kr. m. / short)

1956 Moment in Love (kr. m. / short)

1957 Brussels Loops (kr.m. / short)

1958 Bridges-Go-Round (kr.m. / short)

1960 Skyscrapers (dok. kr. m./ documentary short)

1962 The Connection

1963 Robert Frost: A Lover's Quarrel with the World (dok. / documentary)

1963 The Cool World

1967 Portrait of Jason (dok./ documentary)

1978 Trans (kr.m video / video short)

1978 One-2-3 (kr.m video / video short)

1980 A Visual Diary (kr.m. / short)

1981 Savage/Love (kr.m./ short)

1982 Tongues (kr.m. video / video short)

1982 Performance (kr.m. / short)

1983 The Box (kr.m / short)

1984 Ornette Coleman: A Jazz Video Game (kr.m. /short)

1985  Ornette: Made in America (dok. / documentary)

Twórcy

reżyseria Shirley Clarke
scenariusz Shirley Clarke, Carl Lee, Warren Miller, Robert Rossen, na podstawie książki Warrena Millera / based on the book by Warren Miller
zdjęcia Baird Bryant
muzyka Mal Waldron
obsada Rony Clanton, Carl Lee, Yolanda Rodríguez, Clarence Williams III
producent Frederick Wiseman
właściciel praw Zipporah Films
język angielski
barwa cz.-b.
pozostańmy w kontakcie
przyjaciele festiwalu