Imponująco zrealizowany – szczególnie finałowa scena w gabinecie luster – film noir pełen erotycznych niedopowiedzeń i niejednoznaczności. Orson Welles wciela się w postać marynarza, który trafia na łajbę państwa Bannisterów – bogatego, niepełnosprawnego Arthura i jego żony, seksownej Elsy. W tej roli niezapomniana Rita Hayworth, która rok po swojej legendarnej kreacji w Gildzie powołuje do życia drugą nieśmiertelną femme fatale. Oczywiście mamy romans, kryminalną intrygę, grę pozorów – wszystko zanurzone w atmosferze sennego koszmaru. Efektem jest autorski, niekonwencjonalny thriller, jeden z najbardziej oryginalnych w swoim czasie, korespondujący choćby z Podwójnym ubezpieczeniem Wildera. Wirtuozerię montażu i pracy kamery będzie można docenić dzięki odnowionej, cyfrowej kopii, z której film zostanie zaprezentowany podczas festiwalu.
Wizjoner, niezrozumiany przez konserwatywne Hollywood geniusz, szaleniec, który zrewolucjonizował filmowe medium, autor w pełnym tego słowa znaczeniu (reżyser, scenarzysta, aktor). W 1938 roku wywołał w USA panikę Wojną światów – słuchowiskiem radiowym o inwazji Marsjan. Kilka lat później zmienił oblicze amerykańskiego kina filmem Obywatel Kane. Sukces nie zapewnił mu swobody twórczej. W kolejnych dekadach toczył boje z producentami, które zdominowały i w pewnym sensie zniszczyły jego karierę.
1941 Obywatel Kane / Citizen Kane
1946 Intruz / The Stranger
1947 Dama z Szanghaju / The Lady from Shanghai
1952 Otello
1958 Dotyk zła / Touch of Evil
1972 The Other Side of the Wind