Kultowe dzieło, debiut (Welles miał tylko 25 lat w trakcie jego realizacji), który znajduje się na czele kilkudziesięciu zestawień najważniejszych tytułów w historii kina. Pełna innowacji technicznych i narracyjnych opowieść o życiu, sukcesie i upadku magnata prasowego Charlesa Fostera Kane’a wciąż zachwyca zdjęciami, precyzyjnym, wielowymiarowym scenariuszem (Oscar), nowatorskim użyciem ścieżki dźwiękowej, oświetlenia oraz głębi ostrości, a także błyskotliwą kreacją samego reżysera. Welles wyszedł z prostego założenia, które zrewolucjonizowało kino – nie mówmy widzowi wszystkiego. Niech łączy filmowe puzzle, odkrywa tajemnice, interpretuje ekranowe wydarzenia po swojemu, drąży, szuka, wchodzi z filmem w dialog – to jest właśnie żywe, nowoczesne kino. Obywatel Kane nie zestarzał się ani trochę – wciąż fascynuje.
Oscar 1942 - Best Writing, Original Screenplay; New York Film Critics Circle Awards 1941 - Best Film;
Wizjoner, niezrozumiany przez konserwatywne Hollywood geniusz, szaleniec, który zrewolucjonizował filmowe medium, autor w pełnym tego słowa znaczeniu (reżyser, scenarzysta, aktor). W 1938 roku wywołał w USA panikę Wojną światów – słuchowiskiem radiowym o inwazji Marsjan. Kilka lat później zmienił oblicze amerykańskiego kina filmem Obywatel Kane. Sukces nie zapewnił mu swobody twórczej. W kolejnych dekadach toczył boje z producentami, które zdominowały i w pewnym sensie zniszczyły jego karierę.
1941 Obywatel Kane / Citizen Kane
1946 Intruz / The Stranger
1947 Dama z Szanghaju / The Lady from Shanghai
1952 Otello
1958 Dotyk zła / Touch of Evil
1972 The Other Side of the Wind