Wideopamiętnik szczęśliwego człowieka z kamerą. Guru amerykańskiej awangardy wyrusza w podróż po 60 latach swojej twórczej pracy. Obrazy mkną przez ekran nieuporządkowane, wbrew ograniczającej chronologii, spuentowane komentarzem reżysera – jak choćby w jego słynnym filmowym dzienniku Lost, Lost, Lost z lat 70. Mekas wkłada do projektora kolejne szpule z taśmą wypełnione przeszłością. Dziecięce zabawy, zapisane na kartkach myśli, migoczące ulice Nowego Jorku tworzą intymny kolaż. Spośród tych wyimków z codzienności można wyłowić postaci kluczowe dla środowiska intelektualnego Ameryki, przyjaciół i współpracowników Mekasa – m.in. Williama Burroughsa czy poetę Jamesa Broughtona. Prywatna kronika drugiej połowy XX wieku odzwierciedla artystyczną postawę Mekasa, która, jak stwierdził w jednym z wywiadów, zawsze polegała na poszukiwaniu intensywności chwili, tego, co ważne, w tym, co przypadkowe i niepozorne. Ścinki..., stawiając pytania o naturę pamięci, są wyznaniem wiary w ocalającą moc taśmy filmowej.
Urodzony w 1922 roku na Litwie twórca filmów eksperymentalnych, poeta i kurator. W roku 1949 wyemigrował do Ameryki. Już dwa tygodnie po przyjeździe do Nowego Jorku kupił pierwszą kamerę. W latach 60. utworzył Anthology Film Archives – instytucję działającą na rzecz upowszechniania kina awangardowego. Współpracował m.in. z Andym Warholem i Allenem Ginsbergiem. W 1964 roku został aresztowany za zorganizowanie pokazu Flaming Creatures Johna Smitha. Jako reżyser słynie z filmowym dzienników.
1962 Guns of the Trees
1971 Wspomnienia z podróży na Litwę / Reminiscences of a Journey to Lithuania
1976 Lost, Lost, Lost
2000 Kiedy szedłem przed siebie, widziałem krótkie mgnienia piękna / As I Was Moving Ahead Occasionally I Saw Brief Glimpses of Beauty
2011 Opowieści z bezsennych nocy / Sleepless Nights Stories