Program

Intruz

The Stranger
Orson Welles, USA 1946, 95’

Zapomniane, lecz fascynujące kino. Zrealizowany tuż po II wojnie światowej wytrawny kryminał z politycznymi podtekstami. Intruz opowiada o śledztwie funkcjonariusza tropiącego zbrodnie wojenne (w tej roli Edward G. Robinson), który próbuje odnaleźć ukrywającego się w niewielkim miasteczku nazistowskiego kata (sam Welles). Reżyser nawiązuje do poetyki kina ekspresjonistycznego, tworząc intrygujący wizualnie film noir. Welles jako jeden z pierwszych amerykańskich reżyserów tematem scenariusza uczynił problem jednostki zainfekowanej nazizmem, co później będzie motywem dziesiątków podobnych tytułów. Antynazistowskie fabuły kręcili w tym samym czasie również emigranci z Europy – Lang czy Zinnemann, lecz to właśnie zdystansowany Welles poradził sobie z tą kwestią najlepiej. Mimo to Intruz nie spotkał się z uznaniem krytyki.

Orson Welles

Wizjoner, niezrozumiany przez konserwatywne Hollywood geniusz, szaleniec, który zrewolucjonizował filmowe medium, autor w pełnym tego słowa znaczeniu (reżyser, scenarzysta, aktor). W 1938 roku wywołał w USA panikę Wojną światów – słuchowiskiem radiowym o inwazji Marsjan. Kilka lat później zmienił oblicze amerykańskiego kina filmem Obywatel Kane. Sukces nie zapewnił mu swobody twórczej. W kolejnych dekadach toczył boje z producentami, które zdominowały i w pewnym sensie zniszczyły jego karierę.

Wybrana filmografia

1941 Obywatel Kane / Citizen Kane

1946 Intruz / The Stranger

1947 Dama z Szanghaju / The Lady from Shanghai

1952 Otello

1958 Dotyk zła / Touch of Evil

1972 The Other Side of the Wind

 

Twórcy

reżyseria Orson Welles
scenariusz Anthony Veiller, Victor Trivas
zdjęcia Russell Metty
montaż Ernest Nims
muzyka Bronislaw Kaper
obsada Edward G. Robinson, Loretta Young, Orson Welles
producent S.P. Eagle (Sam Spiegel)
produkcja International Pictures
właściciel praw Park Circus
język angielski
barwa cz.-b.
pozostańmy w kontakcie
przyjaciele festiwalu