Popis wyobraźni mistrza, a jednocześnie jedno z jego wielkich niespełnień artystycznych. Film-zabawka i film-zagadka, Obywatel Kane w odmiennym stanie świadomości, wizualny majstersztyk. Przemontowywana wielokrotnie opowieść o ekscentrycznym milionerze Gregorym Arkadinie, który cierpi na amnezję (oczywiście sam Welles w enigmatycznej kreacji). Pan Arkadin, jeden z najbardziej tajemniczych filmów w historii kina, warto obejrzeć przede wszystkim dla obrazu – hipnotyzującego, szalonego, dynamicznego. Zachwyca pełna trików praca kamery i montaż, zaś sama fabuła okazuje się dość fragmentaryczna, co zapewne było efektem niekończących się zmian wprowadzanych w trakcie realizacji. Jednak ten film ogląda się nie dla historii, lecz przede wszystkim dla wizjonerskich popisów Wellesa. To się nie starzeje!
Wizjoner, niezrozumiany przez konserwatywne Hollywood geniusz, szaleniec, który zrewolucjonizował filmowe medium, autor w pełnym tego słowa znaczeniu (reżyser, scenarzysta, aktor). W 1938 roku wywołał w USA panikę Wojną światów – słuchowiskiem radiowym o inwazji Marsjan. Kilka lat później zmienił oblicze amerykańskiego kina filmem Obywatel Kane. Sukces nie zapewnił mu swobody twórczej. W kolejnych dekadach toczył boje z producentami, które zdominowały i w pewnym sensie zniszczyły jego karierę.
1941 Obywatel Kane / Citizen Kane
1946 Intruz / The Stranger
1947 Dama z Szanghaju / The Lady from Shanghai
1952 Otello
1958 Dotyk zła / Touch of Evil
1972 The Other Side of the Wind