Welles wraca do czarnego kryminału dopiero pod koniec lat 50. po serii adaptacji literackich arcydzieł. Dotyk zła uważa się za definitywne pożegnanie amerykańskiego kina z nurtem filmu noir. Znowu mamy do czynienia z precyzyjnie skonstruowanym scenariuszem i duszną atmosferą, niepozbawioną erotyzmu i przemocy (cenzorzy mieli pełne ręce roboty). W kryminale, którego akcja rozgrywa się w niewielkim miasteczku pod meksykańską granicą, główne role grają Charlton Heston i przyszła gwiazda Psychozy Janet Leigh, zaś w epizodzie pojawia się Marlena Dietrich. Najważniejsze ponownie są tajemnice, niejednoznaczność bohaterów i zwodzenie widza (co mistrz robi bezbłędnie). Wszystko zaczyna się od trzęsienia ziemi – wybucha samochód, w którym siedzi lokalny biznesmen. Świadkiem zdarzenia jest meksykański policjant, próbujący na własną rękę rozwikłać zagadkę jego śmierci. Nie po drodze mu jednak z miejscowym stróżem prawa (w tej roli otyły, naburmuszony Orson Welles).
Wizjoner, niezrozumiany przez konserwatywne Hollywood geniusz, szaleniec, który zrewolucjonizował filmowe medium, autor w pełnym tego słowa znaczeniu (reżyser, scenarzysta, aktor). W 1938 roku wywołał w USA panikę Wojną światów – słuchowiskiem radiowym o inwazji Marsjan. Kilka lat później zmienił oblicze amerykańskiego kina filmem Obywatel Kane. Sukces nie zapewnił mu swobody twórczej. W kolejnych dekadach toczył boje z producentami, które zdominowały i w pewnym sensie zniszczyły jego karierę.
1941 Obywatel Kane / Citizen Kane
1946 Intruz / The Stranger
1947 Dama z Szanghaju / The Lady from Shanghai
1952 Otello
1958 Dotyk zła / Touch of Evil
1972 The Other Side of the Wind