Kiedy bracia Coen kręcili Fargo, byli już uznanymi autorami światowego kina. Powstały w 1991 roku Barton Fink otrzymał Złotą Palmę w Cannes, za chwilę miały też przyjść pierwsze Oscary. Nie wszystko jednak układało się dobrze – poprzedni film Coenów, wówczas najdroższy w ich karierze Hudsucker Proxy, poniósł finansową klęskę. W odpowiedzi reżyserski duet postawił na znacznie mniejszą skalę i stworzył Fargo – skromną budżetowo, ale złożoną filozoficznie historię sprzedawcy samochodów, który uruchamia spiralę przemocy. Coenowie korzystają tutaj obficie z klasycznego kina czarnego, z bohaterami znajdującymi się w pułapce absurdu i przypadku, lecz akcję filmu osadzają wśród śnieżnobiałych pejzaży – dezorientujących zarówno bohaterów, jak i widza. Fargo to kino niby proste fabularnie, ale w istocie mówiące o naturze dobra i zła, możliwościach poznawczych człowieka oraz rodzinie jako źródle oparcia z jednej strony i patologii z drugiej. Wszystko podlane czarnym humorem i ironią.
Oscar 1997 – Best Screenplay (Ethan Coen, Joel Coen), Best Actress in a Leading Role (Frances McDormand); Cannes IFF 1996 – Best Director (Joel Coen); BAFTA 1997 – David Lean Award for Direction (Joel Coen)
Jedni z najważniejszych twórców współczesnej kinematografii. Tworzą autorskie kino gatunków, w którym łączą tradycje filmu noir, żydowskiej kultury i filozofii egzystencjalnej. Joel studiował reżyserię, Ethan filozofię, a filmy zaczęli robić już na własnym podwórku za pomocą amatorskiej kamery. Zawsze pracują razem i myślą na tyle podobnie, że przylgnął do nich pseudonim „dwugłowy reżyser”. Od czasu debiutu w 1984 roku kręcą zabawne, inteligentne i formalnie dopracowane filmy, z których wiele uzyskało status kultowych.
1984 Śmiertelnie proste / Blood Simple
1991 Barton Fink
1996 Fargo
1998 Big Lebowski
2007 To nie jest kraj dla starych ludzi / No Country for Old Men