Mandy, reż. Panos Cosmatos
19/09/18

9. American Film Festival: hity z Toronto i Sundance

Retrospektywa Hala Ashby'ego na 9. AFF "Narodziny gwiazdy" z Lady Gagą na otwarcie American Film Festival

Hity Sundance - Bliscy nieznajomiAssassination Nation i Reedukacja Cameron Post, genialny Nicolas Cage w odjechanej Mandy oraz historia jednego z najbardziej zuchwałych napadów w historii USA - American Animals - ujawniamy nowości, które znajdą się w programie tegorocznego American Film Festival. Trwa sprzedaż karnetów i akredytacji festiwalowych.

Kup karnet

9. edycja AFF rozpocznie się za nieco ponad miesiąc (23 października). W oczekiwaniu na spotkanie ze wszystkimi stanami kina prezentujemy 5 nowości, które zobaczymy w trakcie festiwalu.

Film Bliscy nieznajomi (Three Identical Strangers) Tima Wardle'a zdobył nagrodę Specjalną Jury na festiwalu Sundance. To jeden z tych filmów, które pozostawiają wrażenie, że życie pisze najbardziej niewiarygodne scenariusze. Robert, Edward i David to jednojajowe trojaczki rozdzielone w wieku 6 miesięcy. Ich wspólne spotkanie to jedno z najpiękniejszych, najbardziej poruszających i jednocześnie zaskakujących wydarzeń, jakie kiedykolwiek zarejestrowała kamera. Z kolei powód ich rozstania to mrożąca krew w żyłach tajemnica.

Pokazywany także na Sundance i także oparty na faktach film Zwierzęta Ameryki (American Animals) Barta Laytona (BAFTA za W cudzej skórze) to wybuchowy koktajl, w skład którego wchodzą najlepsze elementy thrillera, kryminału i opowieści o piekle małomiasteczkowej nudy. Czwórka studentów chce odmienić swoje monotonne życie - w tym celu postanawia zrabować bezcenne dzieło z uniwersyteckiej biblioteki. Ich skok przechodzi do historii jako jeden z najbardziej zuchwałych napadów w historii USA. Konstruując precyzyjny heist movie i przeprowadzając wywiady z dziś już starszymi (faktycznymi) "kryminalistami", Layton opowiada także na wskroś współczesną historię o braku perspektyw i przejmującym uczuciu pustki wśród amerykańskiej młodzieży.

Złe wychowanie Cameron Post (The Miseducation of Cameron Post) w reżyserii Desiree Akhavan to uniwersalna opowieść o opresyjnym społeczeństwie, które próbuje wmówić nam, jak żyć i kogo kochać. W roli tytułowej brawurowa Chloë Grace Moretz (Kick-AssSils Maria) jako nastolatka wysłana na przymusową terapię "leczenia z homoseksualizmu". W szerszym kontekście to osadzona w latach 90. (choć ośrodki takie działają w kilku stanach do dziś) inteligentna opowieść o potrzebie wolności, tolerancji i poszukiwaniu własnej tożsamości. Akhavan pokazuje możliwie szerokie spektrum ludzkich uczuć emocji i samej miłości - zaznaczając, że zakochujemy się przede wszystkim w człowieku. Film, będący adaptacją popularnej w USA powieści Emily M. Danforth, został wyróżniony Główną Nagrodą Jury na festiwalu Sundance.

Dwa kolejne filmy to jedne z najbardziej cenionych thrillerów tego roku: oba miały premierę na Sundance, następnie były pokazywane w Cannes i Toronto. Obie historie są opowiedziane z przymrużeniem oka i rozszerzają granice gatunku.

Assassination Nation Sama Levinsona, prezentowany na Sundance, a także w sekcji Midnight Madness festiwalu w Toronto, to portret amerykańskiego szaleństwa na miarę XXI wieku, hipnotyzująca i przerażająca opowieść o agresji, która przeniosła się z mediów społecznościowych bezpośrednio na ulice. Cztery uczennice szkoły w niewielkim Salem zostają oskarżone o upublicznienie najgłębszych sekretów całej społeczności. Od słów do czynów wiedzie niedługa droga: nienawistne komentarze z Facebooka czy Twittera szybko zamieniają się w naładowane karabiny. Efekt? Obłęd i czarny humor Spring Breakers spotyka koszmary senne Michaela Moora.

Jednym z bezkonkurencyjnych hitów Sundance i Directors' Fortnight w Cannes był wymykający się kategoryzacji, szalony film w reżyserii Panosa Cosmatosa. Mandy przypomina kampową perłę kina klasy B, odnalezioną cudem na kasecie VHS z lat 80., albo dziki, nasycony intensywnymi barwami teledysk heavy metalowego zespołu. Fabułę filmu można scharakteryzować czterema prostymi słowami: Nicolas Cage z wielką kosą. Red Miller (perfekcyjnie ekstatyczny Nicolas Cage) i tytułowa Mandy (znana m.in. z Birdmana Andrea Riseborough) są szczęśliwą parą, wiodącą spokojne życie gdzieś na odludziu. Ich anielską sielankę przerywa atak sadystycznego kultu, na czele którego stoi okrutny Jeremiah Sand (Linus Roache, gwiazda serialu Wikingowie). Mandy zostaje porwana, a Red - nie zastanawiając się długo - przygotowuje arsenał broni i rusza na ratunek.

Na 9. American Film Festival zapraszamy od 23 do 28 października 2018. Pełen program poznamy 9 października. 


pozostańmy w kontakcie
przyjaciele festiwalu