Noc na Ziemi, reż. Jim Jarmusch
8/09/21

12. American Film Festival już w listopadzie. Co zobaczymy w tym roku?

My wszyscy z niego. Zobacz filmy Roberta Altmana na 13. AFF

Po roku częściowego zawieszenia (ubiegłoroczna edycja składała się tylko z kilku pokazów stacjonarnych i seansów online), American Film Festival powraca z bogatym programem, w którym znajdą się perły amerykańskiego kina niezależnego. Już w listopadzie widzowie i widzki zobaczą wiele znakomitych filmów z USA.

Czekają nas różnorodne style i gatunki, fabuły i dokumenty, zarówno najnowsze dzieła indie, jak i amerykańska klasyka oraz filmy archiwalne, które pokażemy po raz pierwszy w Polsce. Jednym z ważniejszych wydarzeń AFF-u będzie retrospektywa wczesnej twórczości króla kina niezależnego – Jima Jarmuscha. O tym, jak będą wyglądać tegoroczne „wszystkie stany kina” opowiada dyrektorka American Film Festival, Ula Śniegowska. Na 12. edycję wydarzenia zapraszamy w dniach 9-14 listopada – tradycyjnie do Wrocławia. Sprzedaż karnetów oraz akredytacji rozpocznie się 28 września.

*


Filmy, które chcemy Państwu zaprezentować w tym roku, pochodzą z najważniejszych festiwali światowych oraz amerykańskich, ale i z wyjątkowo silnej reprezentacji filmów zgłoszonych bezpośrednio na festiwal, w tym ukończonych w polskich firmach post-produkcyjnych w rezultacie udziału w programie US in Progress.

Humor i wyobraźnia versus kryzys

Pandemia i zachowania wywołane czy spotęgowane przez zagrożenie wirusem obecne są w kilku filmach wyprodukowanych w ostatnim roku i nie zabraknie ich – w lekkiej wersji komediowej czy dramatycznej – w programie AFF. Jednym z filmów najlepiej ujmujących specyfikę relacji na odległość i wykorzystywania technologii w czasie pandemii jest formalnie oszczędny (zrealizowany niemal w całości poprzez aplikację Zoom, która na stałe wpisała się pandemiczny krajobraz) Language Lessons w reżyserii oraz z udziałem Natalie Morales (dotąd popularnej aktorki znanej głównie z seriali), której partneruje Mark Duplass (Siostra twojej siostry). Dzięki ich kreacjom – oglądamy przecież przez 90 minut jedynie twarze aktorów – i świetnemu scenariuszowi, zwyczajne z pozoru lekcje hiszpańskiego online przeradzają się w fascynujący thriller, w którym nie zabrakło charakterystycznego duplassowskiego humoru. 

Language Lessons, reż. Natalie Morales

Jedną z bardziej oryginalnych propozycji, które znajdziemy w tegorocznym programie, jest bez wątpienia Cryptozoo – drugi film Dasha Shawa i Jane Samborski (po My Entire Highschool Sinking Into the Sea pokazywanych na AFF w 2016 r.), prezentowana na Berlinale oraz nagrodzona na Sundance laurem za innowacyjność animacja pełnometrażowa dla dorosłych. Ta fantasmagoria o mitycznych stworach przetrzymywanych w niezwykłym zoo zabiera nas w niesamowity świat snów, mitów i wytworów wyobraźni, pozwalających przetrwać przyziemne wydarzenia zwyczajnej codzienności, ale i rozwinąć skrzydła imaginacji. Cryptozoo imponuje także plejadą gwiazd, które użyczyły głosów postaciom – usłyszymy tu bowiem m.in. Grace Zabriskie, Michaela Cerę i Zoe Kazan.

Hity amerykańskich festiwali i poruszające dokumenty

Także z Sundance – gdzie bardzo widoczna była silna reprezentacja reżyserek – na AFF przyjedzie Mayday, debiut Karren Cinorre, ze świetną Grace Van Patten w roli głównej i epizodycznym występem Juliette Lewis. Bohaterka filmu przenosi się do utopijnego świata zdominowanego przez kobiety, przywodzącego na myśl Narnię, ale i wyspę z Władcy much. Za stronę wizualną tego feministycznego projektu odpowiedzialny jest w dużym stopniu Sam Levy, operator Wendy i Lucy czy Frances Ha oraz Aleksandra Staszko, kostiumografka filmów Zimna wojna i Obywatel Jones.

Kolejny tytuł, z którego jesteśmy dumni, to Ludi w reżyserii debiutanta – Edsona Jeana. Film odkryliśmy dla naszych widzów przez program US in Progress, dzięki któremu projekt uzyskał ostateczną postać z pomocą polskiej firmy Fixafilm. Ludi to pozornie prosta historia pielęgniarki z Haiti, młodej emigrantki we wrogim środowisku Miami, zainspirowana doświadczeniami matki reżysera. Całość ujmuje bezpretensjonalnością i jednocześnie porusza prostym obrazem życia codziennego ciężko pracujących kobiet-emigrantek, dając jednak wytchnienie dzięki subtelnemu humorowi. Film otwierał Miami International Film Festival, był także pokazywany na SXSW w Teksasie.

Mayday, reż. Karren Cinorre

Wśród bardzo silnej reprezentacji dokumentalnej pojawi się zaś między innymi Who We Are: A Chronicle of Racism in America w reżyserii Emily i Sarah Kunstler, bogato ilustrowany archiwaliami film-wykład nagrodzony jako najlepszy dokument na festiwalach w Austin i w Seattle. Who We Are… zawiera wybuchową dawkę informacji o relacjach rasowych we współczesnej Ameryce, a cała narracja niesiona jest poprzez niezwykle emocjonalne opowieści o osobistych doświadczeniach czarnoskórego historyka, Jeffreya Robinsona. Temat odkrywania przeszłości własnej grupy etnicznej i powrotu do korzeni pojawia się także w czarnej (nomen omen) komedii The Sleeping Negro Skinnera Myersa, której bohater postanawia wyrwać się z „oków”, jakie narzuciły my wychowanie, edukacja i uwewnętrznione uprzedzenia rasowe. Wydaje się, że taki temat emocjonalnego i duchowego wyzwolenia staje się motywem przewodnim wielu współczesnych filmów z USA i będzie zauważalny w programie AFF.

Klasyka jako klucz do zrozumienia współczesności

Obok najnowszych dzieł z tegorocznych festiwali, w programie AFF znalazła się spora dawka klasyki kina, która buduje kontekst pomocny do zrozumienia zarówno filmów najnowszych, ale i świata, w którym powstawała. Wśród nich – 7 wczesnych filmów Jima Jarmuscha (m.in. Kawa i papierosy, Inaczej niż w raju, Nieustające wakacje), które nie tylko stanowią historyczne tło dla amerykańskiego kina najnowszego, lecz pomagają również zrozumieć lata 80. czy 90. Podobnie jak pozostałe, nowo odrestaurowane filmy z archiwów, które chcemy przypomnieć – w tym Chameleon Street, satyra społeczna z 1989 roku, nazwana niedawno „zagubionym majstersztykiem czarnego kina amerykańskiego” oraz „jednym z bardziej prowokacyjnych i odważnych filmów z USA”, ukazująca jak płynne są w amerykańskim społeczeństwie kategorie rasy czy pochodzenia na przykładzie historii luźno opartej na faktach z życia Williama Douglassa Streeta Jr, słynnego niegdyś naciągacza i oszusta o wielu tożsamościach.

Inaczej niż w raju, reż. Jim Jarmusch

Kolejne porcje wieści programowych będą systematycznie pojawiać się w mediach American Film Festival. Zachęcamy do śledzenia naszych kont na Facebooku oraz na Instagramie.

 

Na 12. American Film Festival zapraszamy od 9 do 14 listopada, do wrocławskiego Kina Nowe Horyzonty. Karnety w cenach 290 zł lub 275 zł (dla osób posiadających Kartę Klubu Przyjaciół KNH) oraz akredytacje dziennikarskie w cenie 200 zł i branżowe w cenie 290 zł będzie można kupić od 28 września poprzez stronę americanfilmfestival.pl. Na online’ową część 12. AFF zapraszamy w dniach 1-14 grudnia 2021. Szczegóły na temat wirtualnej odsłony festiwalu podamy wkrótce.


pozostańmy w kontakcie
przyjaciele festiwalu