Mayday, reż. Karen Cinorre
27/10/21

Tu bije serce młodej Ameryki. Konkursy Spectrum i American Docs

My wszyscy z niego. Zobacz filmy Roberta Altmana na 13. AFF

Nowa siła, nowa krew, a razem z nimi zupełnie nowe, odważne kino. Tegorocznymi sekcjami konkursowymi rządzą młodzi reżyserzy i reżyserki – wielu i wiele z nich to osoby poniżej 30. roku życia. W filmach z sekcji Spectrum (fabuły) i American Docs (dokumenty) odnajdziemy świetne, złożone historie, dzięki którym możemy bliżej przyjrzeć się współczesnym Stanom Zjednoczonym – dalekim od cukierkowych pocztówek z kina mainstreamowego.

Trwa sprzedaż biletów na filmy z programu tegorocznej edycji American Film Festival. Na wydarzenie zapraszamy od 9 do 14 listopada – do wrocławskiego Kina Nowe Horyzonty.

Sprawdź program sekcji Spectrum

Sprawdź program sekcji American Docs

Na dobrej drodze, reż. Mallory Everton, Stephen Meek

Niezależny rozkład jazdy, czyli jak oglądać filmy z sekcji Spectrum i American Docs

Można zacząć na grubo – wsiąść do samochodu z bagażnikiem pełnym pluszowych, napakowanych dragami misiów i ruszyć w stronę Alaski wspólnie z Jacobem i Johnem, bohaterami filmu Anchorage. Można też zacząć zdecydowanie spokojniej – jak sławny raper (świetna rola Freddie’ego Gibbsa), który postanowił porzucić blichtr show-businessu i odnaleźć spokój na amerykańskiej prowincji (uwierzcie nam, w filmie Król nie żyje zobaczycie najpiękniejsze sceny rąbania drewna). Każda droga jest dobra, każda odsłania inny element złożonej układanki amerykańskiej rzeczywistości.

Dobrym tropem jest także podążanie za głosem kobiet – na przykład Kendry i Beth, które czule i z humorem opowiadają o szarej codzienności w USA. Można wybrać się do wrzącego Teksasu, który stał się jednym z głównych frontów w walce o prawa kobiet (dokumentalna Linia podziału). Proponujemy również wizytę w równoległej rzeczywistości, gdzie kobiety-żołnierki toczą niekonwencjonalną wojnę z mężczyznami (Mayday).

Zdobywanie Dzikiego Zachodu, reż. Alexandre O. Philippe

Jedna z najdłuższych i najbardziej wyboistych dróg wiedzie przez amerykańską historię nierówności społecznych i rasowych. Kino portretujące ten złożony problem przeżywa obecnie swój renesans, co odzwierciedlają m.in. filmy Ludi, pełnometrażowy debiut Edsona Jeana, aktora znanego z nagrodzonego Oscarem Moonlight lub All Light, Everywhere, w którym obserwujemy Amerykę okiem tzw. body camów – kamer zamontowanych na mundurach policjantów. Z kolei nostalgiczną wyprawę do czasów, kiedy wszystko było (pozornie) jakieś prostsze i bardziej przejrzyste zafunduje seans znakomitego dokumentu Spokój na ulicach: synergia hip-hopu i deskorolki (1987–97).

W sekcjach Spectrum i American Docs znalazło się łącznie 25 filmów. Na każdy z tytułów dostępne są bilety. Seanse konkursowych tytułów trwają do soboty, 13 listopada, a zwycięzcy zostaną ogłoszeni podczas gali zamknięcia festiwalu w niedzielę. 

Głosowanie publiczności

Jak co roku to Wy – widzowie i widzki – wybierzecie swojego faworyta. Zachęcamy, aby przed seansami konkursowych filmów pobierać karty do głosowania (rozdawane w przestrzeni Kina Nowe Horyzonty). Na podstawie wszystkich oddanych głosów wybierzemy laureata lub laureatkę Nagrody Publiczności (osobno w każdej sekcji, wyliczając średnią arytmetyczną ocen). Nagrodę w konkursie American Docs ufundował BNY Mellon, wieloletni partner American Film Festival.

 

Na 12. American Film Festival zapraszamy od 9 do 14 listopada. Pełny program stacjonarnej części festiwalu wraz z kalendarium seansów i opisami filmów można znaleźć na stronie americanfilmfestival.pl. Bilety na pojedyncze pokazy są w sprzedaży na stronie internetowej festiwalu; w kasach Kina Nowe Horyzonty będzie można dokonać zakupu od 9 listopada. Między 1 a 14 grudnia zapraszamy także na online’ową odsłonę festiwalu. Szczegółowy program wirtualnej części wydarzenia opublikujemy 15 listopada. 


pozostańmy w kontakcie
przyjaciele festiwalu