The Rocky Horror Picture Show, reż. Jim Sharman
Dzisiaj

Szlachetna patyna. Sekcja American Classics na 16. American Film Festival

Wszystkie odcienie kobiecości. „Christy” w programie 16. AFF

Jak frisbee rzucane na trawniku przed amerykańskim domem, wraca do nas opowieść o przedmieściach, po których przechadzamy się, witając nowych sąsiadów. Ale każda dzielnica ma także swoją historię – miejsca ważne dla społeczności, legendarne, kultowe. Dlatego w programie 16. American Film Festival (6-11 listopada) rozgościła się sekcja American Classics – selekcja klasyki kina.

Podczas festiwalu będzie można zatem nie tylko usłyszeć, co w trawie piszczy teraz, ale co rozgrzewało publiczność dekady temu. Od arcydzieła Hitchcocka, przez niekwestionowanego króla midnight movies, po milenialski hit z początku tego stulecia.

Zapnijcie pasy i wybierzcie się w powrót do przeszłości, który najlepiej przebiegnie z – spieszcie się z zakupem, zostały ostatnie sztuki!

Kup karnet

Zamów akredytację branżową

Loty, apokalipsy, krypne króliki i prawdziwi kowboje

Te filmy nie wymagają streszczenia fabuły, słownej ekwilibrystyki i zachęty do seansu – nikogo (a już zwłaszcza kinofilskiej społeczności AFF-u) nie trzeba przekonywać, że warto oglądać klasykę kina. W przypadku kilku tytułów mamy jednak szczególne powody, by pokazać je akurat podczas tegorocznej edycji wydarzenia.

Wspominaliśmy już o seansach Zawrotu głowy (Vertigo) Alfreda Hitchcocka, które będą idealnym połączeniem i uzupełnieniem pokazów Zawrotu głowy Kim Novak (Kim Novak’s Vertigo), najnowszego dokumentu Alexandre’a O. Philippe’a. Z okazji 50-lecia premiery będzie można zobaczyć dwa, na różny sposób kultowe, filmy roku 1975: słynnego zwycięzcę oscarowego wielkiego szlema, czyli Lot nad kukułczym gniazdem (One Flew Over the Cuckoo’s Nest) Miloša Formana oraz oglądany przez widzów po kilkadziesiąt razy na seansach o północy The Rocky Horror Picture Show Jima Sharmana. Pokazami filmu Butch Cassidy i Sundance Kid (Butch Cassidy and the Sundance Kid) w reżyserii George’a Roya Hilla uczcimy zmarłego niedawno Roberta Redforda.

W sekcji znalazły się także wielki projekt Francisa Forda Coppoli (bohatera dokumentu Megadoc; również w programie AFF-u), Czas Apokalipsy. Wersja Reżyserska (Apocalypse Now: Final Cut) rymujący się z dokumentem Byliśmy tłem (We Were the Scenery) Christophera Radcliffa, równie wielki Łowca jeleni (The Deer Hunter) Michaela Cimino oraz kończący w przyszłym roku ćwierćwiecze, apokaliptyczny mózgotrzep – Donnie Darko Richarda Kelly’ego.

A jak klasyka, to wiadomo: Michał Oleszczyk, który wspiera sekcję American Classics. Dziękujemy Michałowi i zachęcamy do rozgoszczenia się w historii kina – oglądając filmy i słuchając podcastu SpoilerMaster, w tym odcinków poświęconych tytułom w sekcji. 

Na 16. American Film Festival zapraszamy od 6 do 11 listopada 2025, tradycyjnie do wrocławskiego Kina Nowe Horyzonty. Pełny program wydarzenia ogłosimy 21 października, zaś dwa dni później, 23 października w samo południe ruszy sprzedaż biletów na seanse i dostępów do filmów online.


pozostańmy w kontakcie
przyjaciele festiwalu