Program

Błękitna róża zapomnienia

The Blue Rose of Forgetfulness
Lewis Klahr, USA 2022, 63’
polska premiera
Inaczej niż w Rotterdamie z Sarą Driver

(Nie)zwykłe życie papierowych ludzi. Dwuwymiarowe, lecz wieloznaczne. Umowne, ale i wymowne. Ekranowi bohaterowie, wyjęci ze starych komiksów, są ambasadorami amerykańskiego imaginarium lat 50., świata dobrobytu, elegancji i sztywnych genderowych podziałów. Ich obecność budzi nostalgię za minionym złotym wiekiem, odurzającą, nawet jeśli naiwną lub wręcz bezpodstawną. W swoim zbiorze animowanych nowel Lewis Klahr używa wycinankowych figur do opowiedzenia historii utrzymanych w różnych konwencjach: od melodramatu do kryminału noir, od surowego realizmu do realizmu magicznego. Jeden z segmentów otwiera cytat z Toma Verlaine’a, który mógłby posłużyć za motto całości: sen śni śniącego. Film ten pozwala jednocześnie oddać się fantazji i uświadomić sobie, że znajdujemy się w jej władzy.

Piotr Mirski

Lewis Klahr

Amerykański twórca filmów eksperymentalnych. Urodził się w 1956 roku, od lat 70. działa jako artysta. Specjalizuje się w animacji kolażowej. Jego prace znajdują się w kolekcji nowojorskiego Museum of Modern Art. Realizuje też komercyjne zamówienia dla telewizji. Mieszka w Los Angeles. Podczas American Film Festivalu był pokazywany pierwszy pełny metraż Klahra, Kanciarz.

Wybrana filmografia

1995 Altair (anim., short)

1996 Lulu (anim., short)

1998 Pony Glass (anim., short)

2011 Kanciarz / The Pettifogger (anim.)

2015 Sixty Six (anim.)

2020 Circumstantial Pleasures (anim.)

2022 The Blue Rose of Forgetfulness (anim.)

Twórcy

reżyseria Lewis Klahr
scenariusz Lewis Klahr
zdjęcia Lewis Klahr
montaż Lewis Klahr
producent Lewis Klahr
właściciel praw Lewis Klahr
język bez dialogów
barwa kolor
pozostańmy w kontakcie
przyjaciele festiwalu