Legendarny, nagrodzony trzema Oscarami (w tym za reżyserię i najlepszy film roku) dramat Elii Kazana – wielkiego outsidera Hollywoodu, który z jednej strony nakręcił wiele kontrowersyjnych arcydzieł zmieniających amerykańskie kino (Tramwaj zwany pożądaniem, Na nabrzeżach, Laleczka), z drugiej zaś został znienawidzony przez środowisko za zeznania przed komisją McCarthy’ego. Dżentelmeńska umowa to historia dziennikarza (Gregory Peck), który dostaje zlecenie napisania serii artykułów o antysemityzmie w amerykańskim społeczeństwie. By jak najlepiej zgłębić ten temat, podaje się za osobę pochodzenia żydowskiego – na efekty nie musi długo czekać. Kazan z zadziwiającą bezkompromisowością, nie po raz ostatni w swojej twórczości, demaskuje zakłamanie amerykańskich elit oraz zwykłych obywateli. Z perspektywy ponad 70 lat klasyczny film Kazana wciąż wydaje się przenikliwy i aktualny.
Oscary 1948 - najlepszy film, najlepsza reżyseria, najlepsza aktorka drugoplanowa; Złote Globy 1948 - najlepszy film, najlepsza reżyseria, najlepsza aktorka drugoplanowa
Reżyser filmowy i teatralny, scenarzysta i pisarz. Laureat dwóch Oscarów za reżyserię (Dżentelmeńska umowa, Na nabrzeżach) oraz Oscara honorowego. Współtworzył legendy Marlona Brando (Tramwaj zwany pożądaniem, Na nabrzeżach) i Jamesa Deana (Na wschód od Edenu). Autor słynnych Ameryka, Ameryka, Wiosennej bujności traw, Laleczki czy Paniki na ulicach. Niezwykły realista i stylista amerykańskiego kina, który zmienił jego oblicze po II wojnie światowej. Odrzucony przez część branży filmowej po zeznaniach przed komisją McCarthy’ego.
1947 Dżentelmeńska umowa / Gentleman’s Agreement
1950 Panika na ulicach / Panic in the Streets
1951 Tramwaj zwany pożądaniem / A Streetcar Named Desire
1954 Na nabrzeżach / On the Waterfront
1955 Na wschód od Edenu / East of Eden
1956 Laleczka / Baby Doll
1963 Ameryka, Ameryka / America, America