Wojna w Korei. Do szpitala polowego, zlokalizowanego nieopodal linii frontu, przybywają dwaj nowi chirurdzy Sokole Oko i Duke. Wkrótce dołącza do nich trzeci – Trapper John. Wszytkich trzech łączy dystans do wojskowych procedur i wisielczy humor – jedyne cechy pozwalające przeżyć w miejscu, gdzie wojna przybiera najbardziej krwawą postać. W szpitalu nawiązują więź z innymi indywidualistami i dziwakami: dowódcą obozu, zainteresowanym jedynie łowieniem ryb i składaniem modeli helikopterów; kapralem Radarem, mistrzowsko panującym nad szpitalnym chaosem; Bezbolesnym Polakiem, dentystą podejrzewającym u siebie homoseksualizm, i poczciwym kapelanem – ojcem Dago. Większość dnia spędzają na błaznowaniu, którego nie brakuje nawet na sali operacyjnej. Utrzymany w konwencji anarchistycznej kpiny MASH powstał w apogeum wojny wietnamskiej, o której kino nie mogło wprost opowiadać. Altman swój niskobudżetowy film kręcił w Kalifornii, z dala od planów wielkich widowisk. Mimo to stał się on nie tylko jednym z największych sukcesów kasowych i artystycznych swoich czasów, emblematycznym dziełem Nowego Hollywood i inspiracją dla popularnego serialu telewizyjnego, ale też gorącym sprzeciwem wobec wojny.
Oscary 1971 - najlepszy scenariusz adaptowany; MFF w Cannes 1970 - Złota Palma; Złote Globy 1971 - najlepszy film w kategorii komedia/musical; BAFTA 1971 - UN Award
(1925-2006) Wybitny reżyser, scenarzysta i producent amerykański. Twórca kilkudziesięciu filmów kinowych i telewizyjnych. Przełomem w jego karierze okazała się antywojenna satyra MASH, w której zaprezentował autorski styl portretowania zbiorowości: opierał się on na wielowątkowej narracji oraz nowatorskim montażu obrazu i dźwięku. W swojej twórczości z ironią pokazywał, jak tradycyjne role społeczne, środowiskowe konwenanse i mity kulturowe warunkują postawy ludzi.
1970 MASH
1975 Nashville
1977 Trzy kobiety / 3 Women
1992 Gracz / The Player
1993 Na skróty / Short Cuts
2001 Gosford Park