W 1958 roku Jerome Robbins stworzył słynny NY Export: Opus Jazz, „balet w tenisówkach”, w tamtym czasie wyjątkowy, nowatorski spektakl muzyczny, wyznaczający nowe trendy. Widowisko Robbinsa zaprezentowane najpierw podczas festiwalu sztuki (Festival dei Due Mondi) we włoskim miasteczku Spoleto przeniosło się na Broadway. Kiedy fragmenty baletu pokazano w telewizyjnym Ed Sullivan Show, na jego punkcie oszalała cała Ameryka.
W 2010 roku Henry Joost i Jody Lee Lipes wraz z młodymi tancerzami z New York City Ballet zrealizowali filmową adaptację NY Export: Opus Jazz. Oryginalna choreografia została zachowana, ale poszczególne sceny przeniesiono w szczególną scenerię: tańczący po mistrzowsku „przejmują” opuszczony stadion, opustoszałe hale, zarośnięte zielskiem nieużytki, salę gimnastyczną, a w końcu i staroświecką, ogromną salę teatralną. To Nowy Jork, ale widziany od mniej reprezentacyjnej strony, nieoczywisty, a jednak wciąż niezwykle malowniczy.
Twórcy filmu olśniewająco wyzyskują wizualne aspekty tańca. Ruch i choreografia opowiadają historię, ale jednocześnie kreują obraz filmowy, stając się integralnymi elementami kompozycji kadru. Każda scena jest wycyzelowana formalnie, rytm muzyki współgra z rytmem obrazu. Balet przestaje być jedynie tańcem, a staje się ucztą dla oka kinomana.
Karolina Kosińska
SXSW FF 2010 – nagroda publiczności
Henry Joost
Urodzony we Frankfurcie nad Menem, od 1999 roku mieszka i pracuje w Nowym Jorku. Wśród realizowanych przez niego projektów filmowych są zarówno filmy dokumentalne, jak i programy telewizyjne czy reklamy. Jego prace prezentowane były w Museum of Modern Art i w Anthology Film Archives. Wraz z przyjacielem, Arielem Schulmanem, założył firmę produkcyjną Supermarché i z nim także współreżyserował film Catfish.
Filmografia / Filmography
2010 Catfish (współreż. / co-dir.)
2010 NY Export: Opus Jazz (współreż., dok. / co-dir., doc.)
Jody Lee Lipes
Nowojorski scenarzysta, reżyser i operator urodzony w 1982 roku. Jego pierwszy film, dokument zatytułowany Brock Enright: Good Times Will Never Be the Same, zdobył specjalną nagrodę jury na festiwalu w Sarasocie. Jest autorem zdjęć do takich filmów, jak Afterschool Antonio Camposa, Wild Combination: A Portrait of Arthur Russell Matta Wolfa, a także dwóch filmów prezentowanych na 1. AFF: Dwóch bram snu Alistaira Banksa Griffina i Mebelków Leny Dunham.
Filmografia / Filmography
2009 Brock Enright: Good Times Will Never Be The Same (dok. / doc.)
2010 NY Export: Opus Jazz (współreż., dok. / co-dir., doc.)