Film Jake’a Yuzny przekracza granice nieprzekroczone dotąd w świecie filmu. Bohaterami Open są osoby homo- i transseksualne, ale w gruncie rzeczy widz ma nieustanne problemy z określeniem ich tożsamości płciowej i kulturowej (gender). Dzieje się tak dlatego, że Yuzna odwołuje się do idei pandrogynii popularyzowanej przez muzyka Genesisa Breyera P-Orridge’a, który przy filmie Open udzielał konsultacji. Pandrogynia polega na przekraczaniu granic płci – to próba stworzenia hermafrodytycznej istoty, głównie poprzez chirurgiczną i medyczną ingerencję w ludzkie ciało. Co prawda sam P-Orridge nie wystąpił w tym filmie, ale bez wątpienia historia relacji pomiędzy Gen i Jay w bezpośredni sposób nawiązuje do życia Genesisa Breyera P-Orridge’a i jego/jej towarzyszki Lady Jaye Breyer P-Orridge.
Film Yuzny przybiera poetycką, wysmakowaną, niespieszną formę. Transseksualni bohaterowie są filmowani w pustych przestrzeniach, wśród opustoszałych budynków, w plątaninie niekończących się dróg i torów. Ich podróż zawsze ma wymiar wewnętrzny, nawet jeśli tylko krążą samochodem bez celu po okolicy swojego miasta. Oglądając film, trudno uciec od skojarzeń z malarstwem Edwarda Hoppera. Bohaterowie filmu Yuzny, jak portretowani przez Hoppera ludzie, wydają się być wyobcowani w przytłaczających przestrzeniach, za wszelką cenę próbując walczyć z wszechogarniającą ich pustką i samotnością.
Anna Taszycka
Berlin IFF 2010 – Teddy Award
Urodzony w 1982 roku w Minneapolis. Bratanek reżysera i producenta horrorów Briana Yuzny, syn poetki Susan Yuzny. Uczęszczał do prywatnej szkoły katolickiej, uzyskał licencjat w dziedzinie sztuki i sztuki filmowej (Bachelor of Arts). Po zakończeniu edukacji pracował jako operator w branży filmów porno. Open to jego pełnometrażowy debiut fabularny.
2004 Between the Boys (kr. m. / short)
2005 Better Left Alone (kr. m. / short)
2010 Open