Adaptacja składającej się z sześciu tomów komiksowej sagi o Scotcie Pilgrimie. Dzieło Bryana Lee O’Malleya, kanadyjskiego rysownika i scenarzysty, stało się w Stanach jednym z największych popkulturowych fenomenów mijającej dekady. Każdy kolejny tom wydawanej od 2004 roku przez niezależne wydawnictwo Oni Press serii zwiększał liczbę fanów, a stutysięczny nakład finałowej odsłony, opublikowanej w lipcu 2010, sprzedał się w ciągu kilku dni.
Tytułowy bohater to przeciętny 22-latek, który nie ma w zasadzie żadnych życiowych planów. Śpi, snuje się po mieście sam lub z przyjaciółmi, a rozrywkę znajduje w podrywaniu dziewczyn, zarywaniu nocy przy konsolach do gier i graniu na basie w garażowej kapeli. To wszystko zmienia się, gdy spotyka Ramonę, dziewczynę ze swoich snów (dosłownie!). By z nią być, Scott musi tylko… pokonać jej siedmiu złych byłych.
Film Edgara Wrighta bardzo wiernie oddaje świat i bohaterów stworzonych przez O’Malleya, stając się – podobnie jak pierwowzór – porywająco zrealizowanym hołdem dla komiksów, oldschoolowych gier wideo, niezależnej muzyki i opowieści miłosnych. Reżyser do tego zestawu dodaje również kilka swoich fascynacji, na przykład Bollywood, azjatyckie kino akcji czy sitcomy.
Ta wybuchowa mieszanka, inkrustowana dziesiątkami nawiązań do popkultury, utrzymana jest w niesamowitym tempie, które dodatkowo podkręca montaż często naśladujący podziały komiksowej planszy i świetna muzyka napisana specjalnie na potrzeby filmu przez Becka, Broken Social Scene czy Nigela Godricha, producenta m.in. Radiohead.
Szymon Holcman
Urodzony w 1974 roku w Anglii, reżyser, scenarzysta i pasjonat kina. Już jako dzieciak biegał z kamerą – najpierw Super 8 potem Video8 – i realizował krótkie pastisze ulubionych gatunków filmowych. Po ukończeniu Bournemouth Art College nakręcił parodię westernu A Fistful of Fingers, która znalazła się w wąskiej dystrybucji kinowej i była emitowana w kanałach satelitarnych. Dzięki temu filmowi młody reżyser trafił do telewizji, gdzie dla różnych stacji realizował, najczęściej komediowe, seriale. Udowodnił nimi, podobnie jak zrealizowanymi później pełnymi metrażami, które stały się wielkimi przebojami (Wysyp żywych trupów, Hot Fuzz – Ostre psy), że perfekcyjnie zna reguły kina gatunków oraz kanon popkultury i potrafi je twórczo wykorzystywać.
1995 A Fistful of Fingers
2004 Wysyp żywych trupów / Shaun of the Dead
2007 Hot Fuzz – Ostre psy / Hot Fuzz
2010 Scott Pilgrim kontra świat / Scott Pilgrim vs. The World