Najwybitniejszy film pełnometrażowy w dorobku Davida Warka Griffitha, słynnego twórcy opisywanego na kartach podręczników jako ojciec kina fabularnego i kodyfikator reguł języka filmowego. Narodziny narodu to epicki fresk z czasów wojny secesyjnej i okresu rekonstrukcji, gdzie wichry dziejowe targające ówczesną Ameryką znajdują odbicie w splatających się dramatycznie losach dwóch zaprzyjaźnionych rodzin stojących po przeciwnych stronach konfliktu. Film w dniu premiery wzbudził tyleż zachwytów, co kontrowersji – maestria formalna i pełna emocjonalnego napięcia narracja towarzyszy tu bowiem bardzo wątpliwej, zwłaszcza z dzisiejszego punktu widzenia, wymowie. Jednak ani wątki rasistowskie, ani prostoduszny sentymentalizm niektórych scen nie są w stanie odebrać dziełu Griffitha mocy oddziaływania – to zresztą wydaje się równie imponujące, co zatrważające.
Narodziny narodu to podsumowanie dotychczasowych doświadczeń nie tylko samego Griffitha, ale też innych współczesnych mu twórców – to kompendium różnorodnych rozwiązań formalnych i technicznych pierwszych dwóch dekad istnienia kinematografii. Świadome wykorzystanie montażu, gradacja planów, ruchy kamery, stonowane aktorstwo, popisowe ratunki w ostatniej chwili – wszystkie te elementy (i szereg innych) udało się ująć w jeden spójny system narracyjny i podporządkować określonemu celowi: przedstawianiu opowieści. Paradygmat fabularny kina zostaje ostatecznie przypieczętowany, kino zaczyna opowiadać historie i – jak się okaże – szybko nie skończy.
Grzegorz Kurek
Film niemy z muzyką na żywo w wykonaniu Tomasza Kirszlinga (trąbka) i Marcina Mazurka (fortepian)
Urodził się w 1875 roku w Kentucky jako syn pułkownika armii konfederatów. Heroiczne opowieści wojenne i mitologia Południa towarzyszyły mu do momentu, gdy jako 22-latek opuścił rodzinny dom. Początkowo próbował swoich sił w teatrze, jednak po kilku latach niepowodzeń zdecydował się przenieść do branży filmowej. Od 1908 do 1913 roku zrealizował ponad 450 filmów krótkometrażowych dla wytwórni Biograph. Stopniowo zwiększając metraż, pożegnał się z tą firmą i we własnej wytwórni nakręcił przełomowe Narodziny narodu (1915). Film ten był jego największym sukcesem w karierze. Poczynając od monumentalnej Nietolerancji (1916), jego projekty przynosiły coraz mniej zysków. Po serii klap ostatecznie wycofał się z zawodu w 1931 roku. Zmarł w Los Angeles w 1948 roku.
1908 Przygody Dollie / The Adventures of Dollie (kr. m. / short)
1914 Judyta z Betulii / Judith of Bethulia
1915 Narodziny narodu / The Birth of a Nation
1916 Nietolerancja / Intolerance: Love's Struggle Throughout the Ages
1919 Złamana lilia / Broken Blossoms
1920 Męczennica miłości / Way Down East
1921 Dwie sieroty / Orphans of the Storm
1931 Walka / The Struggle