Program

Morderca we mnie

The Killer Inside Me
Michael Winterbottom, USA, Szwecja, Wlk. Brytania, Kanada 2010, 109’

Po zaangażowanych dokumentach i eksperymentach gatunkowych Michael Winterbottom powraca z adaptacją książki Jima Thompsona z 1952 roku. Prowincjonalny zastępca szeryfa, zachowujący pozory miłego chłopaka z sąsiedztwa, przy najmniejszej prowokacji wybucha agresją. Szybko doprowadza to do tragedii. I choć pętla wokół niego się zaciska, pozory wciąż trzymają się mocno. Winterbottom mistrzowsko stylizuje thriller noir, ukazując przemoc skrytą za codziennym small talkiem, słodyczą piosenek country, kawą on the house. Subtelna i ironiczna gra Caseya Afflecka wprowadza go do aktualnej aktorskiej czołówki, a jego postać staje w rzędzie bohaterów Tarantino, Stone’a czy Coenów. Podobnie jak u tych ostatnich, film Morderca we mnie to diagnoza podświadomości amerykańskiego społeczeństwa. Jak pisał Peter Bradshaw w „The Guardian” jest to: destylat męskiej nienawiści, praktykowanej przez pobudliwe i nieprzystosowane jednostki, które ośmieliła samoocena jako szczególnie cnotliwych z racji autorytetu, jakim się zasłaniają. Winterbottom zdziera jednak maskę; podobnie jak Michael Haneke konfrontuje publiczność z rzeczywistością seksualnej przemocy i nadużycia w międzypłciowych relacjach, które kino tak często opiewa. Tutaj kryje się rzeczywistość za każdym mrocznym widowiskiem policyjnym, każdym rozerotyzowanym horrorem, każdym malowniczym turystycznym śladem Kuby Rozpruwacza, każdą filmoznawczą analizą omdlewającą nad sceną prysznicową z Psychozy. Tutaj.

Jan Topolski

Michael Winterbottom

Urodził się w 1961 roku w Blackburn w Anglii. Ukończył anglistykę na Oksfordzie, studiował film na Bristol University. Debiutował dokumentami o Bergmanie i kinie skandynawskim. Po produkcjach telewizyjnych i kinowym debiucie Butterfly Kiss (1995) popularność przyniosła mu canneńska konkursowa Aleja Snajperów (1997) i panorama londyńskiej klasy średniej Wonderland (1999). Następnie pokazał wszechstronność w tak różnych konwencjach jak: romans SF Kodeks 46 (2003), pastisz kostiumowy Tristram Shandy: Wielka ściema (2005) czy kumpelska komedia The Trip (2010). Często staje w obronie pokrzywdzonych przez: pogoń za newsami (Aleja Snajperów), antyimigracyjne przepisy (Na tym świecie, 2002), kampanię antyterrorystyczną (Droga do Guantanamo, 2006) czy globalną gospodarkę (Doktryna szoku, 2009).

Wybrana filmografia

1995 Butterfly Kiss

1997 Aleja Snajperów / Welcome to Sarajevo

1999 Wonderland

2006 Droga do Guantanamo / The Road to Guantanamo (dok. / doc.)

2009 Doktryna szoku / The Shock Doctrine (dok. / doc.)

2010 Morderca we mnie / The Killer Inside Me

Artykuły o filmie
Strona oficjalna

Twórcy

reżyseria Michael Winterbottom
scenariusz John Curran, na podstawie powieści Jima Thompsona / based on a novel by Jim Thompson
zdjęcia Marcel Zyskind
montaż Mags Arnold
muzyka Joel Cadbury, Melissa Parmenter
obsada Casey Affleck, Kate Hudson, Jessica Alba, Ned Beatty, Elias Koteas, Tom Bower, Simon Baker, Bill Pullman
producent Andrew Eaton, Chris Hanley, Bradford L. Schlei, Anna Croneman, Tomas Eskilsson, Susan Kirr
produkcja Muse Productions, Revolution Films, BOB Film Sweden AB, Film i Väst, Hero Entertainment, Indion Entertainment Group, Stone Canyon Entertainment
właściciel praw Wild Bunch
język angielska
barwa kolor
pozostańmy w kontakcie
przyjaciele festiwalu