Roger Greenberg – rockman z Los Angeles, który został nowojorskim stolarzem – przeżywa kryzys. Korzystając z wyjazdu brata na wakacje, wraca na Zachodnie Wybrzeże i zamieszkuje w jego domu. Tam spotyka asystentkę brata, Florence, która zajmuje się wszystkimi sprawami, od wyżywienia psa Mahlera po sprawdzanie zraszaczy. Oczywiście między tym dwojgiem zaczyna iskrzyć, choć to nie będzie romantyczna komedia – scena ich pierwszej „randki” to prawdziwy majstersztyk. Greenberg jest narcystycznym neurotykiem, który miewa problemy z komunikacją interpersonalną, bardziej odnajdującym się w spacerach z Mahlerem i pisaniu skarg na guziki obniżające fotele w samolocie. Wokół jednak krążą obrażeni przyjaciele, byłe dziewczyny i frapująca Florence… I w ogóle wszystko ciągle wkurza.
Noah Baumbach zamiast zajmować się dysfunkcyjną rodziną, skupia się tym razem na pojedynczej postaci. Robi to w ramach klasycznie opowiedzianej historii, której głównymi atutami są scenariusz i aktorstwo. Ben Stiller odchodzi od entourage’u wioskowego głupka, by pokazać całe wyobcowanie i ekscentryzm bohatera, czego efektem jest być może najlepsza jego rola od czasu Zoolandera. Pod powierzchnią inteligentnych i dowcipnych dialogów możemy jednak dostrzec wiele głębszych warstw: pastisz opozycji Wschodniego i Zachodniego Wybrzeża, rozrachunek z generacją X (której idolem był Ben Stiller), rozważania o międzypokoleniowych związkach i odpowiedzialności za przeszłość… Całkiem sympatyczny ten Greenberg.
Jan Topolski
Urodził się w 1969 roku w Nowym Jorku w rodzinie pisarzy. Choć debiutował „gadanym” filmem o świeżo upieczonych absolwentach – Kicking and Screaming, wyspecjalizował się w komediodramatach z życia intelektualistów i artystów, takich jak wielokrotnie nagradzana, na poły autobiograficzna Walka żywiołów. Pasjonują go problemy rodzinne, o tym opowiada jego film Margot jedzie na ślub, gdzie – podobnie jak w Imprezie za imprezą – cała historia rozgrywa się podczas jednego kulminacyjnego dnia. Jako scenarzysta udanie współpracował z Wesem Andersonem, czego efektem była kultowa komedia Podwodne życie ze Stevem Zissou i ekranowa adaptacja prozy Roalda Dahla, Fantastyczny Pan Lis. W życiu prywatnym jest mężem Jennifer Jason Leigh, która jest też współautorką historii oraz producentką filmu Greenberg.
1995 Kicking and Screaming
1995 Impreza za imprezą / Highball
1997 Zazdrośnik / Mr. Jealousy
2005 Walka żywiołów / The Squid and the Whale
2007 Margot jedzie na ślub / Margot at the Wedding
2010 Greenberg