Halucynogenna kombinacja filmu SF oraz college’owego porno w wersji hetero- i homoseksualnej, wzbogacona elementami magicznymi i surrealistycznymi, a wszystko okraszone spiskową teorią dziejów i cudownie sztucznymi dialogami, jakie słyszy się tylko w niskobudżetowym kinie. Oto Kaboom, najnowsza realizacja Gregga Arakiego. Cieszący się dwuznaczną sławą klasyk New Queer Cinema powraca w wielkim stylu fabułą eksplodującą na ekranie z siłą bomby atomowej. Historia jest zarazem prosta i skomplikowana: oglądamy perypetie 19-letniego studenta, który w rzeczywistości i w swojej wyobraźni odziera z ubrań i zahamowań ślicznych kolegów i urokliwe koleżanki. W tle dzieją się niezwykłe rzeczy, giną ciała, szaleją mordercy w gumowych maskach zwierząt, wikanki terroryzują swoje eksdziewczyny – słowem, deliryczna, a zarazem seksownie oldschoolowa estetyka nadmiaru. Kaboom to hit tegorocznego festiwalu Cannes, określany jako karkołomna mieszanka Buffy, Twin Peaks i Donniego Darko.
Ewa Szabłowska
Cannes IFF 2010 – Queer Palm
Urodzony w 1959 roku w Kalifornii, niezależny reżyser, centralna postać ruchu New Queer Cinema. W 1987 roku Araki nakręcił za 5 tysięcy dolarów swój pierwszy film, Three Bewildered People in the Night, opowiadający o romansie między artystą, jego dziewczyną i ich przyjacielem gejem. Najsłynniejszym jego przedsięwzięciem jest Teenage Apocalypse Trilogy, na którą składają się filmy: Totally F***ed Up, Doom Generation – stracone pokolenie oraz Donikąd – nazywane przez reżysera Beverly Hills 90210 na kwasie. Najbardziej uznanym przez krytyków i najpoważniejszym filmem Arakiego jest Zły dotyk, adaptacja prozy Scotta Heima w nietypowy sposób opowiadająca o pedofilii i jej skutkach.
1987 Three Bewildered People in the Night
1993 Totally F***ed Up
1995 Doom Generation – stracone pokolenie / The Doom Generation
1997 Donikąd / Nowhere
2000 This Is How the World Ends (TV)
2004 Zły dotyk / Mysterious Skin
2007 Ciastko z niespodzianką / Smiley Face
2010 Kaboom