Program

Mistrz

The Master
Paul Thomas Anderson, USA 2012, 137’

„Film o korzeniach scentologii” - szumiały nagłówki gazet. Ale Mistrz, którym po pięciu latach milczenia powraca Paul Thomas Anderson, traktuje nie tylko o wewnętrznych zależnościach grupy wyznawców nauk charyzmatycznego guru. Rysuje także przepojony nostalgią, ale krytyczny obraz zagubienia, które znaczyło Amerykańską rzeczywistość w pierwszych latach po drugiej wojnie światowej.

 

Freddie Quell, zniszczony wojenna traumą marynarz-alkoholik i Lancaster Dodd, duchowy mistrz Sprawy, sekty, która przygarnia zdezorientowanego mężczyznę pod swoje skrzydła. Fascynująca ewolucja relacji tych postaci stanowi główną narracyjną oś filmu. A niezwykle intensywna, zniuansowana ekranowa interakcja dawno niewidzianego Joaquina Phoenixa i jak zawsze doskonałego Philipa Seymoura Hoffmana wprawia widza w drżenie.

 

 

nagrody

69. Festiwal Filmowy w Wenecji/ 69. Venice Film Festiwal: Nagroda FIPRESCI/ FIPRESCI Prize - Paul Thomas Anderson, Srebrny Lew Dla Najlepszego Reżysera/ Silver Lion for Best Director, Coppa Volpi dla Najlepszego Aktora/ Best Actor Joaquin Phoenix Philip Seymour Hoffman

Paul Thomas Anderson

Jeden z najbardziej oryginalnych amerykańskich twórców, reżyser i scenarzysta. Znawca i wielbiciel kina i kinowej tradycji i techniki. Urodzony w 1970 roku twórca dorastał pod Los Angeles, w podmiejskiej San Fernando Valley. Bliskość Hollywood sprawiała, że okolica pełna była zarówno aspirujących aktorów, jak i tych, którzy dawno stracili nadzieję na sukces. To doświadczenie silnie wpłynęło na jego karierę – to w tej okolicy rozgrywa się kilka jego dzieł. Przez dwa dni studiował na NYU, po czym zdecydował się wycofać czesne, a za zdobyte w ten sposób fundusze zrealizował krótki film. Zanim zadebiutował w pełnym metrażu, zjadł zęby asystując na niezliczonych planach reklam i wideoklipów.

Anderson to uważny obserwator Amerykańskich suburbii. Jego bohaterowie to często samotnicy i outsiderzy, których prywatne historie twórca konfrontuje ze społeczeństwem, jego schematami i wymogami. Potrafi z maestrią sięgać do przepastnej filmowej rekwizytorni, najbardziej ograne zabiegi czyniąc swieżymi i innowacyjnymi. Każde jego kolejne dzieło zyskuje status kultowego; od kampowych, słodko-gorzkich „Boogie Nights”, przez wielowątkową, migotliwą, transową „Magnolię” po sugestywne, mistrzowskie dramaturgicznie „Aż poleje się krew”. Jego doskonale napisane filmy pozostają w pełni autorskimi, niezależnymi projektami – a jednak Andersonowi, niegdyś twórcy niszowemu, udaje się z czasem zjednywać sobie coraz szersze rzesze fanów, co potwierdza długi rządek rozmaitych nagród, którymi może się pochwalić. Po pięciu nominacjach, obecność Oscara w tej kolekcji zdaje się być jedynie kwestią czasu.

Filmografia

1988 The Dirk Diggler Story (kr. metraż / short)

1993 Cigarettes & Coffee (kr. metraż / short)

1996 Hard Eight (oryg. Sydney)

1997 Boogie Nights

1998 Flagpole Special (kr. metraż / video short)

1999 Magnolia

2000 SNL Fanatic (kr. metraż TV / TV short)

2001 Saturday Night Live: The Best of Molly Shannon (kr. metraż / video short)

2002 Lewy Sercowy / Punch-Drunk Love

2003 Couch (kr. metraż TV / TV short)

2003 Mattress Man Commercial (kr. metraż / video short)

2003 Blossom & Blood (kr. metraż / video short)

2007 Aż poleje się krew / There Will Be blood

2012 Mistrz / The Master

 

Artykuły o filmie
Strona oficjalna

Powiązany wątek na Forum NH

czytaj

Twórcy

reżyseria Paul Thomas Anderson
scenariusz Paul Thomas Anderson
zdjęcia Mihai Malaimare Jr.
montaż Leslie Jones, Peter McNulty
muzyka Jonny Greenwood
obsada Joaquin Phoenix, Philip Seymour Hoffman, Amy Adams, Laura Dern, Jesse Plemons
producent Paul Thomas Anderson, Megan Ellison, Daniel Lupi, JoAnne Sellar
produkcja Weinstein Company, Ghoulardi Film Company, Annapurna Pictures
właściciel praw Gutek Film
język english
barwa kolor
pozostańmy w kontakcie
przyjaciele festiwalu