Najnowszy film Jona Josta, nestora amerykańskiego kina niezależnego, twórcy znanego m.in. z Pojednania prezentowanego podczas ostatniej edycji American Film Festivalu. Jego kolejna produkcja, podobnie jak wcześniejsze, wyróżnia się eksperymentalnym stylem artysty, często badającego naturę czasu i pamięci, sondującego granice filmowego obrazu i chętnie przyglądającego się tematowi amerykańskiej mentalności. Scenariusz minimalistycznej Zasłużonej kary reżyser utkał z kilku przeplatających się opowieści o dziwnych wypadkach, które miały miejsce w jednym z miasteczek w Missouri. Film nie ma tradycyjnie pojętej fabuły – głównym bohaterem staje się sama opowieść, podawana sobie z ust do ust przez kolejnych protagonistów pojawiających się w niemal pustym kadrze. Choć scenariusz nawiązuje do autentycznych zdarzeń, to prawda raz po raz przeplata się tu z lokalną plotką, a realizm – ze zmyśleniem.
Klasyk amerykańskiego kina niezależnego. W czasach swojej burzliwej młodości został wyrzucony ze szkoły i aktywnie angażował się w działalność pacyfistyczną. Pierwsze filmy zaczął kręcić na początku lat 60. – od tego czasu zrealizował ponad 70 produkcji krótko- i pełnometrażowych. W większości wypadków był nie tylko ich reżyserem, ale też producentem, scenarzystą, operatorem, montażystą i autorem muzyki. W 1991 roku jego twórczości poświęcono retrospektywę w nowojorskim MoMA.
1963 Portrait
1973 Speaking Directly
1977 Last Chants for a Slow Dance
1990 All the Vermeers in New York
2007 Over Here
2013 Pojednanie / Coming to Terms