Rok 1902. Do zagubionej gdzieś na granicy Kanady i Stanów Zjednoczonych osady Presbiterian Church przybywa tajemniczy jeździec John McCabe. Mieszkańcy wioski rozpoznają w nim znanego rewolwerowca, choć legenda ta niewiele ma wspólnego z prawdą. Presbiterian Church z miesiąca na miesiąc zyskuje na znaczeniu, mieszkańcy utrzymują się ze zlokalizowanej w pobliżu kopalni cynku, w sąsiedztwie osiedlają się imigranci z Chin, powstają też kolejne saloony i kościół. McCabe, dostrzegając ekonomiczną niszę, postanawia sprowadzić do osady prostytutki i założyć pierwszy w okolicy dom publiczny. Altmana zawsze fascynowały mity założycielskie Ameryki. A że Stany wyrosły z wolnorynkowego kapitalizmu, tematem jego filmów stawał się czas przełomu XIX i XX wieku. To wtedy westernowe historie odchodziły w przeszłość, stając się co najwyżej pożywką dla show-biznesu. Ich miejsce zajął wilczy kapitalizm, który marzenia naiwnych przedsiębiorców rozbijał o bezwzględność wielkich korporacji. Na przykładzie jednej osady Altman pokazał zmierzch starych czasów i transformację systemu, kpił z konwencji westernu, ale docenił autentyczny heroizm. To jeden z najbardziej melancholijnych filmów jego karierze.
(1925-2006) Wybitny reżyser, scenarzysta i producent amerykański. Twórca kilkudziesięciu filmów kinowych i telewizyjnych. Przełomem w jego karierze okazała się antywojenna satyra MASH, w której zaprezentował autorski styl portretowania zbiorowości: opierał się on na wielowątkowej narracji oraz nowatorskim montażu obrazu i dźwięku. W swojej twórczości z ironią pokazywał, jak tradycyjne role społeczne, środowiskowe konwenanse i mity kulturowe warunkują postawy ludzi.
1970 MASH
1975 Nashville
1977 Trzy kobiety / 3 Women
1992 Gracz / The Player
1993 Na skróty / Short Cuts
2001 Gosford Park