Jedno z największych arcydzieł Altmana. W pustynnym Hot Desert Spring młodziutka Pinky Rose rozpoczyna pracę jako terapeutka w sanatorium geriatrycznym. Zafascynowana starszą koleżanką, Millie Lammoreaux – gadatliwą mitomanką snującą opowieści o przepisach kulinarnych i podbojach miłosnych – próbuje wkraść się w jej łaski. Bohaterki zamieszkują razem, karykaturalnie próbując wpisać się we wzorce nowoczesnej kobiety. Gdy w ich otoczeniu pojawia się milcząca Willie, ciężarna malarka feministycznych fresków, wszystkie trzy kobiety, tak od siebie różne, tworzą groteskową wersję rodziny pozbawionej mężczyzn. Trzy kobiety Altmanowi się przyśniły. Powstały więc niemal bez scenariusza i w pustynnej scenerii, która stała się najważniejszym protagonistą dzieła. Trudno nie zachwycić się kunsztownością narracji, fenomenalnie zakomponowaną fabułą i mistrzowską grą aktorską. Nie zabrakło tu zarówno oryginalnych metafor, klimatu grozy, ironicznej komedii i świetnych obserwacji prowincjonalnego życia. Altman zestawił pustynny krajobraz z jałową egzystencją bohaterek, a niespełnione macierzyństwo z niesatysfakcjonującą seksualnością. To jeden z najbardziej prześmiewczych, choć tragicznych i poruszających portretów Ameryki.
MFF w Cannes 1977 - najlepsza aktorka (Shelley Duvall)
(1925-2006) Wybitny reżyser, scenarzysta i producent amerykański. Twórca kilkudziesięciu filmów kinowych i telewizyjnych. Przełomem w jego karierze okazała się antywojenna satyra MASH, w której zaprezentował autorski styl portretowania zbiorowości: opierał się on na wielowątkowej narracji oraz nowatorskim montażu obrazu i dźwięku. W swojej twórczości z ironią pokazywał, jak tradycyjne role społeczne, środowiskowe konwenanse i mity kulturowe warunkują postawy ludzi.
1970 MASH
1975 Nashville
1977 Trzy kobiety / 3 Women
1992 Gracz / The Player
1993 Na skróty / Short Cuts
2001 Gosford Park