Mickey i niedźwiedź, reż. Annabelle Attanasio
3/10/19

Niezależność i awangarda po amerykańsku — sekcja Spectrum

My wszyscy z niego. Zobacz filmy Roberta Altmana na 13. AFF

15 filmów w sekcji Spectrum na 10. American Film Festival

Jednym ze znaków rozpoznawczych wrocławskiego American Film Festival jest sekcja konkursowa Spectrum, w ramach której prezentowane są dzieła reżyserek i reżyserów będących w awangardzie współczesnego kina USA. W Spectrum znajdziemy dowody na to, że istnieje życie poza Hollywood – nieuwikłane w biznesplany wielkich wytwórni. Podczas tegorocznej – jubileuszowej – edycji AFF zaprezentujemy 15 filmów fabularnych, które będą walczyć o nagrodę w wysokości 10 000 dolarów, ufundowaną przez BNY Mellon. Trwa sprzedaż karnetów na festiwal.

Kup karnet

O sekcji Spectrum opowiada Urszula Śniegowska, dyrektorka artystyczna 10. American Film Festival.

Konkurs Spectrum to dusza AFF i bijące serce niezależnego filmu amerykańskiego. Od 10 lat zapraszamy do niego filmy nowych twórców, którzy zwrócili naszą uwagę na festiwalach filmów niezależnych w Stanach Zjednoczonych, takich jak Sundance (Światłość ze światłości / Light from Light Paula Harrilla, Do gwiazd / To The Stars Marthy Stephens), czy stali się odkryciami mijającego roku. Znaleźli się tu zwycięzcy festiwali SXSW w Austin w Teksasie (Święta Frances / Saint Frances Alexa Thompsona) i nowojorskiego TriBeCa (Burning Cane najmłodszego reżysera w historii, siedemnastolatka Phillipa Youmansa), ale także filmy amerykańskich młodych twórców pokazywane w Cannes (Bull / Byk Annie Silverstein oraz Mickey and the Bear / Mickey i niedźwiedź Annabelle Attanasio), Wenecji (Lingua Franca Isabel Sandoval) czy Toronto i San Sebastian (Gigant / The Giant Davida Raboya).

Ponad połowa filmów tegorocznego konkursu została wyreżyserowana przez kobiety. Wielu autorów to debiutanci i debiutantki (Katharine O’Brien autorka Utraconych fal / Lost Transmissions, pracowała dotąd w filmie jako autorka scenariuszy i montażystka; ma też na koncie kilka krótkich metraży), ale i twórcy z dorobkiem po raz pierwszy prezentowani polskiej publiczności (Hilary Brougher – autorka South Mountain, Paul Shulberg – autor Ms. White Light). Staramy się też promować twórców-absolwentów naszego programu US in Progress – zarówno z edycji paryskiej, jak i wrocławskiej (Once Upon a River Harouli Rose oraz Lingua Franca).

Stylistycznie konkurs jest najbardziej różnorodną z sekcji AFF; znajdziemy tu zarówno obyczajowo-satyryczne Frances Ferguson Boba Byingtona, lynchowsko-tajemnicze The Wall of Mexico / Wielki Mur Meksykański (Polki Magdy Zyzak i Zacharego Cotlera), ale i realistyczno-poetyckie Lost Bayou Briana Millera Richardsa. Większość filmów zostanie zaprezentowana we Wrocławiu przez reżyserów bądź producentów.


pozostańmy w kontakcie
przyjaciele festiwalu