Twarze, plaże
13/05/20

Co zobaczyć podczas Docs Against Isolation? — podpowiada Ulka Śniegowska

#nowohoryzontowość po amerykańsku — 5 filmów dla przykładu 5 niezależnych filmów, które stoją za kinowymi przebojami

Nic nie zastąpi festiwalu na żywo, ale inicjatywa Docs Against Isolation pozwala wrócić do filmów, które w pędzie ostatnich lat mogliśmy przegapić albo wręcz nie zdążyć zobaczyć… W czasie pandemii i dzięki jakby powolniejszemu trybowi życia (zdecydowanie spowolnionemu w dziedzinie produkcji filmowej) możemy znaleźć czas, by docenić nowe klasyki — filmy, które wydaje się, że zasłużą na miano ponadczasowych.

Pokazy rozpoczęły się w miniony weekend. Mam nadzieję, że skorzystaliście z okazji, by zobaczyć Jutro albo pojutrze Binga Liu, W tenisie love znaczy zero w reżyserii Jasona Kohna, czy Ave Satan? Penny Lane. 

Spośród programu nadchodzącego tygodnia chcę polecić pięć ważnych dokumentów. Przede wszystkim mistrzowską Scenę zbrodni Joshuy Oppenheimera: nominowany do Oscara w 2012 roku zapis eksperymentu społecznego, w którym zbrodniarze konfliktu wojennego w Indonezji rekonstruują wydarzenia sprzed lat, odgrywając swoje traumy. Wstrząsające i artystycznie odważne. 

Sama obejrzę po raz pierwszy Przeżyć: metodę Houellebecqa, w którym słynny francuski pisarz rozmawia, między innymi z Iggim Popem (który jest też narratorem filmu) o roli artysty, chorobie psychicznej i sposobach na przetrwanie. Może być to film przydatny jeszcze bardziej w sytuacji przymusowej izolacji.

W programie inicjatywy Against Gravity znalazło się kilka dokumentów, które pokazywaliśmy też w programie AFF, w tym ważne obrazy o artystach właśnie.  Między nimi: Książę i dybuk Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego, próbujący dojść prawdy o Michale Waszyńskim, tajemniczym arystokracie-reżyserze działającym w latach 30. ubiegłego wieku. Włączę się, by posłuchać jak Tomasz Kolankiewicz opowiada o tej niezwykłej postaci i jej przepisie na przetrwanie w początkach Hollywoodu. 

Kolejny dokument to Nie mrugaj — Robert Frank Laury Israel, portret zmarłego w ubiegłym roku fotografa i autora filmów eksperymentalnych, ale i obraz życia w Nowym Jorku. A w Twarzach, plażach nieodżałowana Agnès Varda (zmarła niedawno reżyserka była naszym gościem we Wro dwukrotnie) i artysta wizualny JR opowiadają o swoich inspiracjach i metodach twórczych. Jak mówią Anglosasi, to jest "must"!

Ulka Śniegowska

pozostańmy w kontakcie
przyjaciele festiwalu