Przez kilka ostatnich tygodni prezentowaliśmy kolejne osoby, które wprowadzały się na nasze festiwalowe osiedle marzeń. Dziś spis mieszkanek i mieszkańców jest już finalnie zamknięty: znamy pełny program 16. TAURON American Film Festival, a tym samym możecie wybierać, kogo chcecie odwiedzić między 6 a 11 listopada we Wrocławiu (lub zaprosić na domowe ekrany – dzięki wersji online – do 23 listopada).
Sprzedaż biletów na pokazy kinowe i dostępów do seansów online rozpocznie się w czwartek, 23 października, w samo południe.
Wolicie słuchać? W takim wypadku włączcie podcast, w którym Ula Śniegowska – dyrektorka festiwalu – opowiada Patrycji Musze-Smolińskiej o tegorocznym programie.
Kultowe amerykańskie przedmieścia wyznaczają rytm tegorocznej identyfikacji wizualnej i samej opowieści, w którą ubraliśmy narrację o programowych nowościach. Każdy kolejny film i każde nowe nazwisko traktowaliśmy więc jako element rozbudowujących się suburbiów – dziś można podziwiać je w pełnej krasie. Nasze osiedle marzeń urosło do naprawdę pokaźnych rozmiarów: na osoby uczestniczące w AFF-ie czeka aż 137 filmów o łącznym czasie trwania 12001 minut! Aż 35 tytułów będzie można zobaczyć po raz pierwszy na polskich ekranach, a 17 to europejskie premiery. Wrocław odwiedzi kilkadziesiąt przedstawicielek i przedstawicieli świata kina ze Stanów i z Polski, m.in. Susan Seidelman, Alexandre O. Philippe, Pete Ohs, Lena Góra czy Agata Trzebuchowska (szukajcie w programie seansów z gwiazdką – na tych pokazach spotkacie nasze gościnie i gości).
Pierwszym przewodnikiem, który wprowadzi Was na AFF-owe przedmieścia, będzie Jim Jarmusch – w ramach otwarcia, dzięki współpracy z Gutek Film, zaprezentujemy wyreżyserowane przez niego i nagrodzone Złotym Lwem w Wenecji FATHER MOTHER SISTER BROTHER. Pierwszego dnia festiwalu będzie można zobaczyć także The Smashing Machine Benny’ego Safdiego; Lyncha z Krainy Oz (Lynch/Oz) Alexandre’a O. Philippe’a; Chronologię wody (The Chronology of Water) Kirsten Stewart; Sorry, Baby Evy Victor; After This Death Lucio Castro; Rocky Horror Picture Show Jima Sharmana i – bardzo tematycznie – Na przedmieściach (SubUrbia) Richarda Linklatera. 16. TAURON American Film Festival pożegnamy wspólnie z HIKARI – na zamknięcie zaprezentujemy jej Rodzinę do wynajęcia (Rental Family); to dzięki współpracy z Searchlight Pictures.
Podstawową misją AFF-u jest prezentowanie niezależnych, autorskich perełek z USA, które rzadko przedostają się na polskie ekrany przez szczelne sito mainstreamu. Kino z ducha hollywoodzkie ma jednak swoje stałe miejsce w programie: od lat staramy się udowadniać, że Fabryka Snów również produkuje wiele wspaniałych filmów, gdzie wielki budżet łączy się z wielkim talentem. Rozejrzyjmy się więc po willowej części festiwalowego osiedla – wśród tegorocznych hitów mamy m.in.: Christy Davida Michôda, z rewelacyjną Sydney Sweeney po wizualnej przemianie; Blue Moon Richarda Linklatera (duet: Ethan Hawke – Andrew Scott) i The History of Sound Olivera Hermanusa (duet: Paul Mescal – Josh O’Connor) – dwie opowieści o miłości do muzyki i miłości poprzez muzykę; Zgiń, kochanie (Die, My Love) Lynne Ramsay – tu z kolei o miłości destrukcyjnej (ale gwarantujemy, że pokochacie Jennifer Lawrence i Roberta Pattinsona jeszcze bardziej); czy Mastermind Kelly Reichardt – przewrotną komedię o próbie zdobycia miłości w rodzinie poprzez zuchwałą kradzież. Jeśli lubicie sąsiedztwo znanych i lubianych; celebrytów, którzy mimo gwiazdorskiego statusu są bliscy i przyjemnie swojscy, możecie zamieszkać obok m.in. Willema Dafoe (Późna sława [Late Fame]), Chena Changa (Lucky Lu), Jaya Duplassa (reżyser Oszołomów z Baltimore [The Baltimorons]), Juliette Lewis (By Design) czy nagrodzonej Srebrnym Niedźwiedziem na Berlinale’25 Rose Byrne (Kopnęłabym cię, gdybym mogła [If I Had Legs I’d Kick You]; ta rola to prawdziwe trzęsienie ziemi!). Jeśli więc chcecie pomieszkać w dzielnicy willowej, zapraszamy do sekcji Highlights i Festival Favorites.
Wyznaczają własne ścieżki zamiast kroczyć drogą mainstreamu. Konsekwentnie przełamują bariery – tematyczne, stylistyczne, branżowe. Rozszerzają pola możliwości, wzbogacają filmowy krajobraz – zawsze będąc jednocześnie w zgodzie ze sobą. Indie Star Awards przyznajemy właśnie takim osobowościom – twórcom i twórczyniom, którzy swoim działaniem zmieniają oblicze kina niezależnego. Oto dwoje honorowych mieszkańców naszego festiwalowego osiedla: Susan Seidelman i Alexandre O. Philippe – to w ich ręce trafią w tym roku Indie Star Awards.
Susan Seidelman to jedna z nielicznych reżyserek, która począwszy od lat 80. z powodzeniem pracowała w zdominowanym przez mężczyzn środowisku, zawsze dbając o to, by kobieca perspektywa nie była pomijana. Na festiwalu zaprezentujemy retrospektywę jej twórczości, na czele z Rozpaczliwie poszukując Susan (wspaniałe role Madonny i Rosanny Arquette!) i wyreżyserowanymi przez Seidelman odcinkami Seksu w wielkim mieście (pierwszy sezon!), zaś sama twórczyni udzieli masterclassu. Mecenaską tegorocznej nagrody ISA dla Susan Seidelman jest Ewa Voelkel, właścicielka i CEO Concordia Design oraz fundatorka Fundacji Voelkel, zaś retrospektywę organizujemy (pod kuratorską opieką dr Patrycji Muchy-Smolińskiej) dzięki wsparciu Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego.
Alexandre O. Philippe, laureat drugiej Indie Star Award, to stały bywalec AFF-u i wyborny dostawca kinofilskiej przyjemności. Jego filmy dokumentalne o historii kina amerykańskiego prezentują wizjonerów i outsiderów – postaci, bez których film jako sztuka byłby znacznie uboższy. W trakcie tegorocznego festiwalu zaprezentujemy wybór jego dokumentów, a sam twórca również udzieli masterclassu. Nad przeglądem dzieł Phlippe’a czuwa Piotr Czerkawski.
Nasze festiwalowe osiedle nie jest zawieszone w próżni: nie uciekamy od spraw ważnych, w tym od tematów politycznych. Już po raz drugi zapraszamy więc na sekcję Polityka na ekranie, współtworzoną z Łukaszem Pawłowskim i Piotrem Tarczyńskim – autorami Podkastu amerykańskiego. Na ekranach Kina Nowe Horyzonty zaprezentujemy więc selekcję najciekawszych filmów o tematyce politycznej – od lat 30. do 90. XX wieku. Łukasz i Piotr odwiedzą też Wrocław: będzie można wysłuchać ich prelekcji, porozmawiać z nimi podczas spotkania, zaś Piotr opowie również o swojej najnowszej książce (o czym piszemy więcej poniżej).
W ramach równowagi zapraszamy na sekcję Freaks & Geeks, współtworzoną razem z Filmwebem i kuratorowaną przez Macieja Satorę, Łukasza Muszyńskiego oraz Jana Lubaczewskiego. W jej ramach przypomnimy czas z początku millenium, kiedy amerykańskie kino komediowe było w olimpijskiej formie i zdecydowanie bardziej niepoprawne politycznie w swoich żartach (w programie m.in. Jaja w tropikach Bena Stillera). 7 listopada, po seansie Supersamca, zapraszamy także na dyskusję „Od McLovina do Darka Wasiaka. O amerykańskiej i polskiej komedii w XXI wieku”.
Najmłodsze osoby zamieszkujące festiwalowe suburbia znajdziecie w sekcji Young Americans: tutaj zgromadziliśmy najciekawsze opowieści z nurtu coming-of-age, poruszające, czułe i rozczulające historie o meandrach dojrzewania. Wśród nich m.in. Lemoniadowy chrzest (Lemonade Blessing) Chrisa Meroli – diabelnie dobra satyra na religijne wychowanie w Stanach (i portret piekła, jakim jest bycie nastolatkiem).
Nestorki i nestorów naszego osiedla znajdziecie w sekcji American Classics. Tutaj zebraliśmy szereg dzieł kultowych, legendarnych i ponadczasowych – m.in. słynnego zwycięzcę oscarowego wielkiego szlema, czyli Lot nad kukułczym gniazdem (One Flew Over the Cuckoo’s Nest) Miloša Formana, Czas Apokalipsy. Wersję Reżyserską (Apocalypse Now: Final Cut) Francisa Forda Coppoli czy Butcha Cassidy’ego i Sundance Kida George’a Roya Hilla – jako hołd dla zmarłego niedawno Roberta Redforda.
Polki i Polacy mieli ogromny wpływ na rozwój amerykańskiej kinematografii. A my w tym roku udowadniamy, że wciąż go mają: w sekcji Polonica znajdziecie kilka świetnych filmów, które powstały dzięki wymieszaniu twórczego, polsko-amerykańskiego fermentu. Wśród nich m.in. zrealizowana w Warszawie Erupcja Pete’a Ohsa, z Charlie XCX i Leną Górą w rolach głównych.
O, tu, właśnie tu! Tutaj jest serce i naszego osiedla, i całego festiwalu. W sekcjach konkursowych Breakthrough (filmy fabularne, 15 tytułów) i American Docs (kino dokumentalne, 6 tytułów) zgromadziliśmy świetne (!) filmy od twórczyń i twórców, którzy dopiero rozkręcają swoje kariery, ale już zdążyły i zdążyli zabłysnąć wielkim talentem. Jeśli chcecie sprawdzić najodważniejsze, najświeższe przykłady amerykańskiego kina niezależnego – wybierzcie sekcje konkursowe. Po seansach oddajcie głosy na swoich ulubieńców: to Wy wybierzecie laureatów Nagrody Publiczności. Kłaniamy się Grupie TAURON, tegorocznemu mecenasowi nagrody w konkursie Breakthrough.
Sztuką jest zrobić dobry dokument. A dobry dokument o dobrej sztuce – to już w ogóle jest majstersztyk. Jeśli lubicie opowieści o meandrach i sztuki, i samego kina – sprawdźcie sekcję Docs on Film and Arts. Czeka tu na Was 11 tytułów: możecie np. zajrzeć za kulisy powstawania Megalopolis Coppoli w Megadoku Mike’a Figgsa albo poznać historię legendarnej aktorki w Zawrocie głowy Kim Novak Alexandre’a O. Philippe’a.
Wolcie bieg albo power walk po naszych suburbiach? Skierujcie swoje kroki do współtworzonej z CINEMAFORUM sekcji American Shorts, gdzie zebraliśmy najlepsze i najnowsze przykłady amerykańskich krótkometrażówek.
AI galopuje przez świat kina w zawrotnym tempie. Dobrze? Źle? Więcej tu zagrożeń, czy szans? Filmy (współ)tworzone przez sztuczną inteligencję są faktem, dlatego warto (a nawet trzeba) o tym zjawisku dyskutować. W trakcie festiwalu porozmawiamy o wpływie AI na szeroko rozumianą branżę filmową, ale nie będziemy dyskutować „na sucho”. 8 listopada zaprezentujemy zestaw filmów wykreowanych z użyciem AI, a później omówimy szczegółowo całe zjawisko w gronie eksperckim. Dyskusję i spotkania z twórcami (tylko w języku angielskim) poprowadzi Matt Szymanowski, reżyser i prelegent pochodzący z Kalifornii.
No właśnie: to trzeba na spokojnie – usiąść, przegadać. Wspólnie z zespołem Pełnej Sali zapraszamy na DKF po seansie kultowego Zawrotu głowy Hitchcocka (9 listopada), zaś z ekipą Portalu Immersja porozmawiamy o Zgiń, kochanie Lynne Ramsay (DKF również 9 listopada) i szerzej – tym, gdzie dziś – po pandemii, strajku scenarzystów i zawirowaniach politycznych – znajduje się kinematografia USA (dyskusja 8 listopada). O amerykańskiej i polskiej komedii w XXI wieku pogadamy z przedstawicielami i gośćmi Filmwebu (7 listopada). Na wszystkie z tych rozmów obowiązuje wstęp z biletem z danego seansu lub na bazie rezerwacji dokonanej przez karnet lub akredytację (a jeśli w salach będą wolne miejsca po pokazach – próbujcie szczęścia nawet bez biletów, karnetów i akredytacji). Ostatniego dnia festiwalu możecie zaś skierować gradobicie pytań do Piotra Tarczyńskiego i Łukasza Pawłowskiego podczas spotkania dla słuchaczek i słuchaczy Podkastu amerykańskiego (wstęp wolny). Szukacie nowych przyjaciół? Proszę bardzo – 8 listopada zapraszamy na Speedfriending przygotowany przez Kolektyw Psychoczule.
A w zasadzie niekoniecznie obowiązkowa, bo możecie przyjść jeszcze przed lekturą – na tych spotkaniach przekonacie się, dlaczego warto sięgnąć po polecane przez nas książki. Wspólnie z Wrocławskim Domem Literatury oraz wydawnictwami Czarne, Filia, Port i Znak Literanova zapraszamy do Klubu Proza na cykl rozmów wokół książek, które prezentują różne oblicza Ameryki. W programie: spotkanie z Piotrem Tarczyńskim o „Oślizgłych mackach, wiadomych siłach. Historii Ameryki w teoriach spiskowych”, rozmowa z Katherine Stewart o książce „Wyznawcy władzy. Religijny fundamentalizm i polityka w USA”, spotkanie wokół biografii Donalda Trumpa „Iluzjonista. Jak Donald Trump zmienił Amerykę” i dyskusja wokół powieści „Queer” Williama S. Burroughsa. Wstęp wolny.
…wybierzcie się na Wino i Foodpairing w hotelu Focus (to bezpośredni sąsiad Kina Nowe Horyzonty), zaraz po seansie zestawu odcinków Seksu w wielkim mieście 8 listopada (to jest per-fek-cyj-ne połączenie). Wstęp dla osób pełnoletnich na bazie bezpłatnych zaproszeń (liczba limitowana, szczegóły na stronie festiwalu). Dalej spragnieni? To obejrzyjcie Wino na medal – historię Jima Barretta – właściciela słynnej winnicy Chateau Montelena, a potem skosztujcie kalifornijskich win we foyer kina (10 listopada, wstęp tylko dla osób pełnoletnich za okazaniem biletu z seansu lub w ramach rezerwacji miejsca poprzez karnet/akredytację). A może chcecie się jeszcze pośmiać? 9 listopada, po seansie filmu Jest ok?, zostańcie na stand-upie „Three Americans Go to the Movies”. To będzie wieczór kabaretowy w starym amerykańskim stylu w wykonaniu trzech weteranów, którzy śmią twierdzić, że to od nich zaczął się stand-up we Wrocławiu. Na scenie: Derrek Carriveau, Famous Jim Williams i Christian A. Dumais.
No dobrze, czasem trzeba wyrwać się z tych suburbiów i pójść w miasto potańczyć. W tym roku mamy jednak niecodzienną propozycję: zamiast iść w dal, zachęcamy, żeby pójść do góry. Od 6 do 10 listopada na najwyższym piętrze Kina Nowe Horyzonty (otwarte od 20:00 do późnych godzin nocnych) czeka na Was Top Floor Bar – gdzie będzie można się zrelaksować, napić czegoś mocniejszego lub nieco mniej mocnego, posłuchać dobrej muzyki lub wysłuchać swoich bliskich, z którymi będziecie dyskutować o wrażeniach filmowych.
Kontynuujemy też dobrą tradycję AFF-terów: w piątek, 7 listopada, zapraszamy na Silent Disco inspirowane sekcją Freaks & Geeks (tak, będą najgorętsze hity z początku millenium), a w sobotę imprezę rozkręci ekipa filmu Erupcja. Wstęp na wydarzenia jest wolny – za okazaniem biletów z festiwalu lub karnetów i akredytacji, w przypadku Silent Disco wypożyczenie słuchawek będzie dodatkowo płatne.
Której nie zdradzimy tak od razu. Kontynuujemy dobrą tradycję secret screenings – tym razem ze SkyShowtime. Co? Gdzie? Kiedy? Wejdźcie na naszą stronę, sprawdźcie szczegóły i dajcie się (pozytywnie!) zaskoczyć.
I jeszcze rozbudowa osiedla: US in Progress
Po raz kolejny odbędzie się także wydarzenie branżowe US in Progress, podczas którego polskie firmy postprodukcyjne pomagają ukończyć niezależne filmy amerykańskie, a producenci mają okazję poznać polskie uwarunkowania koprodukcyjne oraz spotkać potencjalnych partnerów wśród polskiej branży filmowej. To najpiękniejsze możliwe zakończenie tego tekstu, bo US in Progress to sytuacja rozwojowa – w ramach której dbamy o to, żeby nasze americanowe osiedle cały czas się rozbudowywało.
US in Progress jest współorganizowane przez Instytut Adama Mickiewicza i dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
* * *
Na 16. TAURON American Film Festival zapraszamy od 6 do 11 listopada, tradycyjnie do wrocławskiego Kina Nowe Horyzonty. Część filmów dostępna jest również online – wirtualna odsłona AFF-u będzie trwać od 6 do 23 listopada (filmy można oglądać poprzez platformę Nowe Horyzonty VOD). Bilety na seanse stacjonarne można kupić na stronie americanfilmfestival.pl, a dostępy i pakiety online na stronie platformy NH VOD.