Związki kina polskiego i amerykańskiego są długie jak historia samej kinematografii USA, dlatego cofnijmy się do roku 1890… Stop. Zamiast robić historyczną wycieczkę, tym razem proponujemy spojrzenie na teraźniejszość – na najnowsze i najciekawsze połączenia myśli twórczej znad Wisły i zza oceanu. Owocem tego połączenia jest sekcja Polonica, w ramach której zaprezentujemy 5 znakomitych filmów.
Na polsko-amerykańskie doświadczenia zapraszamy w trakcie 16. TAURON American Film Festival, od 6 do 11 listopada we wrocławskim Kinie Nowe Horyzonty. We wtorek, 21 października o 12:00, ujawnimy cały program, zaś w czwartek, również w samo południe, rozpocznie się sprzedaż biletów na pokazy kinowe i dostępów do filmów online.
Tegoroczna paczka filmowa od cioci z Czikago jest bardzo różnorodna – znajdziemy w niej m.in. najnowszą propozycję od Jana Komasy, jego pierwszą hollywoodzką produkcję – Rocznicę – w gwiazdorskiej obsadzie (Diane Lane, Kyle Chandler, Zoey Deutch, Dylan O’Brien). Z daleka widok jest piękny: idealna, poukładana rodzina. Pozorny spokój zostaje jednak zaburzony przez synową, która wydobywa na światło skrywane sekrety i antagonizuje niegdyś bliskie osoby. Ideologiczny clash mamy również w My Sunnyside Matyldy Kawki. Reżyserka przez siedem lat towarzyszyła transpłciowej parze, Allie i Joe, w ich codziennych zmaganiach i próbie zbudowania swojej małej oazy na nieprzychylnych wodach amerykańskiego społeczeństwa i rodziny, która nie w pełni akceptowała ich tożsamość.
Rodzinne wątki kontynuuje również Dziecko z pyłu Weroniki Mliczewskiej. Sang – dla którego figura ojca jest kulturową podstawą tożsamości – mierzy się z jego brakiem. Nie jest w tym jedyny – po wojnie Wietnam zamieszkują tysiące dzieci będących potomkami synów amerykańskiej ziemi. To co dla nich jest podstawą własnego „ja”, u ich ojców funkcjonuje jako bolesne wspomnienie traumatycznych realiów wojny. Czy te dwie perspektywy mogą się spotkać? Czy okaże się, że jest to marzenie nierealne?
A jeśli już mówimy o marzycielach – Eleni, bohaterka Rocket Girl Agnieszki Swiercz – zdecydowanie mierzy z nimi wysoko. Można by powiedzieć, że sky is the limit, choć dla tej 16-letniej fanki podróży kosmicznych ambicje sięgają zdecydowanie dalej. Po przeprowadzkę do nowego miasta i zmianie szkoły, zostaje przewodniczącą szkolnego klubu rakietowego. Wielkie ambicje i pasja nie przeskoczą jednak tego, co całkiem przyziemne – konieczności rozpychania się łokciami w zdominowanej przez mężczyzn branży kosmicznej.
Pozostając wśród gwiazd: Charlie XCX zadebiutowała u boku Leny Góry w najnowszym fimie Pete’a Ohsa. A debiut ten wydarzył się na polskiej ziemi, bo to właśnie w Warszawie spotykają się Nel (Lena Góra) i Bethany (Charlie XCX). Dawna znajomość rozkwita na nowo, a drugoplanowa rola naszej stolicy cieszy patriotyczne serduszka. Tak jak cieszy nasz fakt, że Erupcja to dziecko naszego programu Us in Progress. Wszystko zostaje w rodzinie.
Gdy do wpływowej rodziny dołącza nowy członek, jej życie zaczyna zamieniać się w koszmar. Pierwszy zrealizowany w Hollywood film Jana Komasy, reżysera nominowanego do Oscara Bożego ciała, a także hitów Miasto 44 i Sala samobójców.
Czy miłość zawsze musi oznaczać szaleństwo? Bethany (Charli XCX) ma partnera, który zamierza się jej oświadczyć na wyjeździe, ale erupcja wulkanu zmienia ich plany. Zostają w Warszawie, co dla Bethany oznacza jedno: fascynująca ją Nel (Lena Góra) jest gdzieś blisko.
Allie i Joe tworzą szczęśliwy związek w nowojorskim Sunnyside. Ich ślub ujawnia rodzinne napięcia, wynikające z tego, że małżonkowie są parą transpłciową. Debiut Matyldy Kawki to wgląd w źródła braku akceptacji i bariery systemowe, ale przede wszystkim historia miłości i codzienności bycia sobą.
Spektakularne zdjęcia kręcone podczas wystrzeliwania rakiet na pustyni Mojave, które otwierają debiutancki dokument Agnes Swiercz, pozwalają na chwilę oderwać się od ziemi i lepiej zrozumieć bohaterkę filmu. Pasją 16-letniej Eleni jest technologia i kosmos, a celem – zwycięstwo w konkursie na najlepszy model rakiety.
W Wietnamie żyją tysiące potomków amerykańskich żołnierzy. Sang, jedno z tych dzieci, po latach wyrusza na poszukiwanie ojca, którego nigdy nie poznał. Dziecko z pyłu to wyciszona opowieść o konsekwencjach wojennych relacji, potrzebie tożsamości i być może niemożliwej próbie całkowitego pojednania.