Początek lat 40. – świat trawi wojna, ale w Nowym Jorku w najlepsze trwa złota era jazzu. Radio nadaje My Funny Valentine, Manhattan czy tytułowe Blue Moon – żelazne klasyki amerykańskiej piosenki napisane przez Lorenza Harta i Richarda Rodgersa. W słodko-gorzkim filmie Richarda Linklatera wcielają się w nich Ethan Hawke (Ostatni reformowany, 9. AFF, reżyser Wildcat pokazywanego na 15. AFF) – w być może najlepszej roli w swojej karierze – oraz nagrodzony Srebrnym Niedźwiedziem w Berlinie Andrew Scott. Tworzą tu wyborny aktorski duet, dopełniony świetnym występem Margaret Qualley. Podczas jednej nocy w hotelowym barze obserwujemy starcie różnych spojrzeń na sztukę, piękno artystycznego partnerstwa i piekło męskiej rywalizacji. Blue Moon nie tylko dokłada cegiełkę do nowojorskiej mitologii, ale i jest kontynuacją rozważań Linklatera o chłopięctwie, chłopactwie, różnych odcieniach męskości. Film stawia także pytania natury etycznej, chociażby o to, jak oddzielić sztukę od jej autora, który nie zawsze bywa miłą osobą o poukładanym życiu i zdrowych nawykach.
Berlinale 2025 – Srebrny Niedźwiedź dla najlepszej roli drugoplanowej (Andrew Scott)
Ur. w 1980 r. w Houston, jeden z najważniejszych współczesnych amerykańskich reżyserów, laureat dwóch Złotych Globów, pięciokrotnie nominowany do Oscara. Założyciel Austin Film Society. Stworzył, jak dotąd, dwadzieścia pięć pełnych metraży, w tym tak kultowe, jak: Slacker (1990), trylogia Before (1995, 2004, 2013) z Ethanem Hawkiem i Julie Delpy czy Boyhood (2014). W tym roku premierę miały dwa jego najnowsze filmy: Blue Moon w Berlinie i Nowa fala w Cannes.
1993 Uczniowska balanga / Dazed and Confused
1995 Przed wschodem słońca / Before Sunrise
2006 Przez ciemne zwierciadło / A Scanner Darkly
2014 Boyhood
2023 Hit Man
2025 Blue Moon
2025 Nowa fala / Nouvelle vague