Są dwa rodzaje filmów Gusa Van Santa (Restless, 3. AFF): te autorskie (Słoń, Gerry) i te, powiedzmy, „hollywoodzkie” (Buntownik z wyboru, Szukając siebie). Desperat to przykład tego drugiego rodzaju, tym razem – nietypowo dla reżysera – utrzymany w konwencji thrillera. Jak w Obywatelu Milku czy Bez obaw, daleko nie zajdzie (9. edycja AFF) opowiadana historia wydarzyła się naprawdę. W 1977 roku niejaki Tony Kiritsis (Bill Skarsgård) wszedł do biura urzędnika bankowego Richarda Halla (Dacre Montgomery), przywiązał mu do szyi drut z obrzynem na drugim końcu (tytułowy dead man's wire) i zażądał zadośćuczynienia za oszustwo, którego – jak twierdził – padł ofiarą. Van Sant cofa się do przeszłości, aby w oprawie czarnej muzyki z epoki naświetlić problem kapitalistycznej samowolki na rynku nieruchomości (dziś nawet bardziej aktualny). Przy okazji reżyser puszcza oko do kinofilów, nawiązując do legendarnego Pieskiego popołudnia Sidneya Lumeta – filmy łączy podobny, w obu przypadkach zaczerpnięty z życia fabularny punkt wyjścia oraz typ bohatera: napastnika-desperata, który za pośrednictwem mediów zyskuje przychylność opinii publicznej. Mamy nawet Ala Pacino w obsadzie – tym razem jednak po drugiej stronie kapitalistycznej barykady. Czyżby symbol upadku ideałów lat 70.?
Amerykański reżyser wywodzący się ze środowiska kina niezależnego i początkowo wiązany z nurtem tzw. new queer cinema (Moje własne Idaho). W jego filmografii znaleźć można zarówno projekty eksperymentalne (np. Gerry, Last Days, Paranoid Park), jak i bliskie tzw. kinu środka (Szukając siebie, Promised Land). Twórca wyróżnionego Złotą Palmą w 2003 roku Słonia, dwukrotnie nominowany do Oscara za reżyserię (za Buntownika z wyboru i Obywatela Milka).
1986 Zła noc / Mala Noche
1991 Moje własne Idaho / My Own Private Idaho
1995 Za wszelką cenę / To Die For
1997 Buntownik z wyboru / Good Will Hunting
2002 Gerry
2003 Słoń / Elephant
2005 Last Days
2007 Paranoid Park
2008 Obywatel Milk / Milk
2011 Restless
2018 Bez obaw, daleko nie zajdzie / Don’t Worry, He Won’t Get Far on Foot
2025 Dead Man’s Wire