Program
Indeks Kalendarz

Krótkie dokumenty o sztuce i filmie

67’
Jest ok? Manal Issa, 2024

Zebrane w tegorocznej odsłonie Dokumentów o sztuce i filmie krótkie metraże są jak wypiski z prywatnej korespondencji z kinem i o kinie: od szczeniackich listów miłosnych, poprzez czułe pocztówki z przeszłości i fragmentaryczne notki z dnia codziennego, po trudny, ale konieczny rozrachunek-manifest. Ich twórców i twórczynie mogą dzielić preferencje dotyczące nośników i formatów, odmienne wrażliwości i estetyki oraz różne rozumienia polityczności – ale niewątpliwie tym, co ich łączy, jest bliski i głęboko osobisty stosunek do kina i telewizji. W tym różnorodnym, metafilmowym zestawie odbijają się w sobie różne punkty w czasie i przestrzeni – od powojennego Wietnamu, poprzez Los Angeles połowy lat 90., po współczesny Bejrut – ale i różne kina: Maria Schneider spotyka się tu z Davidem Hasselhoffem, niskobudżetowe westerny R. G. Springsteena stają się soundtrackiem codzienności, a uznany reżyser Francis Ford Coppola… nie umie jeść mango. Kino jest w tych filmach przede wszystkim miejscem spotkania: może być oknem, przez które da się zajrzeć do innego świata lub spojrzeć na własny z nowej, przesuniętej perspektywy, ale bywa też drzwiami, które pozwalają przejść na drugą stronę ekranu. Choć wrośnięte jest nierozerwalnie w tkankę życia twórców i twórczyń oraz również (współ)tworzących kino bohaterów i bohaterek – dla każdego i każdej z nich oznacza to coś zupełnie innego i wiąże się z innym podejściem do pytania o relację kina z rzeczywistością i rzeczywistości z kinem.

Po seansie 8.11 dyskusja o kinie amerykańskim z Portalem Imersja

Seanse
sb 08 lis, 13:15knh 6
nd 09 lis, 22:30knh 3
Cena biletu: 27 zł
Masz karnet / akredytację. Przejdź do systemu rezerwacji

Metka

41 osób wybiera się na ten film. A Ty?
zapisana usuń metkę

Manal Issa, 2024

USA, Liban 2025 / 10’

Libańsko-francuska aktorka Manal Issa bierze udział w rozmowie wzorowanej na wywiadzie, jaki Maria Schneider udzieliła w 1983 roku francuskiej telewizji. Bezkompromisowo odpowiada na trudne pytania o to, jak zmienia się rola i odpowiedzialność aktora w epoce globalnych konfliktów.

reżyseria: E. Subrin
scenariusz: Manal Issa, Elisabeth Subrin
zdjęcia: Bassem Fayad
montaż: Jenn Ruff
obsada: Manal Issa, Sona Talia Hamdan
producent: Lara Abu Saifan, Elisabeth Subrin
produkcja: Placeless Films, Mercurial Films
właściciel praw: Manifest Pictures
język: angielski
barwa: kolor

Oda do R.G. Springsteena

Ode to R.G. Springsteen
USA 2024 / 14’

Poskładany z impresyjnych fragmentów prozaicznego życia film jest zarazem hołdem złożonym nieco zapomnianemu reżyserowi gatunkowych produkcji klasy B i serią kameralnych listów do przyjaciela, krytyka filmowego Benjamina Craisa. Niskobudżetowe kino jest ścieżką dźwiękową codzienności, a sam projekt stanowi próbę realizacji kinofilskiej fantazji o nierozerwalnym spleceniu życia i sztuki.

reżyseria: John Winn
scenariusz: John Winn
zdjęcia: John Winn
montaż: John Winn
producent: John Winn
właściciel praw: John Winn
język: angielski
barwa: kolor

Byliśmy scenografią

We Were The Scenery
USA 2025 / 14’

Jak to się stało, że grupa imigrantów z powojennego Wietnamu trafiła z filipińskiego obozu dla uchodźców prosto na plan Czasu Apokalipsy Francisa Forda Coppoli? Cathy Linh Che wypytuje swoich rodziców o wspomnienia ze statystowania w amerykańskiej produkcji, o dziwne kulinarne zwyczaje reżysera, o opinie na temat skończonego dzieła oraz o to, czym jest dla nich prawda w kinie.

reżyseria: Christopher Radcliff
scenariusz: Cathy Linh Che
zdjęcia: Jess X. Snow
montaż: Christopher Radcliff
obsada: Hoa Thi Lê Chế, Hue Nguyên Chế
producent: Cathy Linh Che, Jess X. Snow
właściciel praw: TRAVELLING short film distribution & sales
język: wietnamski
barwa: kolor

Uczestnik

The Contestant
USA, Niemcy 2025 / 14’

Artysta wizualny i twórca filmowy Patrick Bresnan odnajduje amatorskie nagrania z roku 1996, kiedy jako młody chłopak wziął udział w konkursie organizowanym przez lokalną stację telewizyjną. Główną nagrodą była wizyta za kulisami jednego z najpopularniejszych seriali lat 90.: Słonecznego patrolu.

reżyseria: Patrick Xavier Bresnan
scenariusz: Ivete Lucas
zdjęcia: John Ringhoff, Patrick Bresnan
montaż: Ben Petrie, Ivete Lucas
obsada: David Hasselhoff, Gina Lee Nolan, Jason Simmons, Michael Newman
producent: Patrick X. Bresnan
produkcja: Sunburn Films
właściciel praw: MRC Entertainment, Misfits Entertainment
język: angielski
barwa: kolor

Wielka kasa. Manifest duchowy

Big Money: A Spiritual Manifesto
USA 2025 / 14’

Laureat Oscara i siedmiokrotny zdobywca Grammy, Jon Batiste, tworzy swój najbardziej osobisty album z legendarnym producentem No ID, przelewając w dzieło radość, niezgodę i refleksję nad dziedzictwem swojej kultury. Big Money: A Spiritual Manifesto to intymne spojrzenie na proces twórczy artysty, w którym amerykańska tradycja muzyczna spotyka się z ożywczą reinterpretacją.

materiał nadesłany

reżyseria: David Henry Gerson
producent: Jon Batiste, David Henry Gerson, Ryan Lynn
właściciel praw: Caesura Media
język: angielski
barwa: kolor
pozostańmy w kontakcie
przyjaciele festiwalu