Pełnometrażowy debiut Godarda to pod względem komercyjnym najbardziej udany film w jego karierze. Wprowadził on bowiem jego nazwisko do międzynarodowego obiegu. Od momentu jego premiery Godard stał się też najsłynniejszym filmowym auteurem na świecie.
Jak wiele filmów młodych twórców z tego okresu, nie tylko nowofalowych, Do utraty tchu nakręcony został szybko i za małe pieniądze. Ograniczenia finansowe i czasowe wpłynęły na kształt dzieła, a zwłaszcza na jego dynamizm i pewną zgrzebność, jednak ważniejszy był świadomy zamiar Godarda, by nakręcić swój film pod prąd tradycji. Fabuła jest tu prosta. Drobny gangster Michel Poiccard, kreujący się na Humphreya Bogarta, jedzie z Marsylii do Paryża, by odebrać od wspólnika należne mu pieniądze i namówić poznaną wcześniej amerykańską studentkę, Patricię Franchini, by pojechała z nim do Mediolanu. Patricia jednak nie godzi się na wyjazd i wydaje Michela policji. Tę nieskomplikowaną historię Godard opowiedział w sposób urągający regułom dobrego opowiadania, niejako gwałcąc skostniałe kody przestrzennej ciągłości, skrupulatnie przestrzegane przez zawodowych montażystów tego okresu. Jednocześnie odzwierciedlił z humorem egzystencjalne ennui, charakteryzujące lata 50. XX wieku.
Reżyser, producent, aktor, krytyk i teoretyk kina, uznawany za najwybitniejszego twórcę francuskiej Nowej Fali i kina światowego w ogóle. Współpracował z „Cahiers du cinéma”, legendarnym czasopismem krytycznofilmowym. Jego debiut Do utraty tchu (1960) odmienił kino światowe, a następne filmy, coraz bardziej zaangażowane politycznie i złożone formalnie, utrwaliły jego pozycję jako najważniejszego innowatora kina. Stale eksperymentując, przechodził stopniowo od fabuły do eseju filmowego. Autor Historii kina, arcydzieła łączącego refleksję nad sztuką i historią XX wieku.
1959 Do utraty tchu / À bout de souffle
1961 Kobieta jest kobietą / Une femme est une femme
1963 Pogarda / Le Mépris
1965 Alphaville / Alphaville, une étrange aventure de Lemmy Caution
1967 Weekend / Week-end
1968 Radosna wiedza / Le Gai savoir
1980 Ratuj się, kto może (życie) / Sauve qui peut (la vie)
1983 Imię Carmen / Prénom Carmen
1998 Historie kina / Histoire(s) du cinéma
2001 Pochwała miłości / Éloge de l’amour