Program
Indeks Kalendarz

Do utraty tchu

Breathless / À bout de souffle
Jean-Luc Godard, Francja 1960, 90’
napisy: polskie i angielskie
Chronologia wody Dzień Petera Hujara

Pełnometrażowy debiut Godarda to pod względem komercyjnym najbardziej udany film w jego karierze. Wprowadził on bowiem jego nazwisko do międzynarodowego obiegu. Od momentu jego premiery Godard stał się też najsłynniejszym filmowym auteurem na świecie.

Jak wiele filmów młodych twórców z tego okresu, nie tylko nowofalowych, Do utraty tchu nakręcony został szybko i za małe pieniądze. Ograniczenia finansowe i czasowe wpłynęły na kształt dzieła, a zwłaszcza na jego dynamizm i pewną zgrzebność, jednak ważniejszy był świadomy zamiar Godarda, by nakręcić swój film pod prąd tradycji. Fabuła jest tu prosta. Drobny gangster Michel Poiccard, kreujący się na Humphreya Bogarta, jedzie z Marsylii do Paryża, by odebrać od wspólnika należne mu pieniądze i namówić poznaną wcześniej amerykańską studentkę, Patricię Franchini, by pojechała z nim do Mediolanu. Patricia jednak nie godzi się na wyjazd i wydaje Michela policji. Tę nieskomplikowaną historię Godard opowiedział w sposób urągający regułom dobrego opowiadania, niejako gwałcąc skostniałe kody przestrzennej ciągłości, skrupulatnie przestrzegane przez zawodowych montażystów tego okresu. Jednocześnie odzwierciedlił z humorem egzystencjalne ennui, charakteryzujące lata 50. XX wieku.

Ewa Mazierska

nagrody

  • MFF w Belinie 1960 – Srebrny Niedźwiedź
  • Nagroda Jeana Vigo 1960 – Najlepszy film pełnometrażowy
  • Francuskie Stowarzyszenie Krytyków Filmowych 1961 – Najlepszy film
Seanse
nd 09 lis, 16:30knh 4
Cena biletu: 27 zł
Masz karnet / akredytację. Przejdź do systemu rezerwacji

Metka

119 osób wybiera się na ten film. A Ty?
zapisana usuń metkę

Jean-Luc Godard

Reżyser, producent, aktor, krytyk i teoretyk kina, uznawany za najwybitniejszego twórcę francuskiej Nowej Fali i kina światowego w ogóle. Współpracował z „Cahiers du cinéma”, legendarnym czasopismem krytycznofilmowym. Jego debiut Do utraty tchu (1960) odmienił kino światowe, a następne filmy, coraz bardziej zaangażowane politycznie i złożone formalnie, utrwaliły jego pozycję jako najważniejszego innowatora kina. Stale eksperymentując, przechodził stopniowo od fabuły do eseju filmowego. Autor Historii kina, arcydzieła łączącego refleksję nad sztuką i historią XX wieku.

Wybrana filmografia

1959 Do utraty tchu / À bout de souffle
1961 Kobieta jest kobietą / Une femme est une femme
1963 Pogarda / Le Mépris
1965 Alphaville / Alphaville, une étrange aventure de Lemmy Caution
1967 Weekend / Week-end
1968 Radosna wiedza / Le Gai savoir
1980 Ratuj się, kto może (życie) / Sauve qui peut (la vie)
1983 Imię Carmen / Prénom Carmen
1998 Historie kina / Histoire(s) du cinéma
2001 Pochwała miłości / Éloge de l’amour

Twórcy

reżyseria Jean-Luc Godard
scenariusz Jean-Luc Godard
zdjęcia Raoul Coutard
montaż Cécile Decugis, Lila Herman
muzyka Martial Solal, Wolfgang Amadeusz Mozart
obsada Jean Seberg, Jean-Paul Belmondo, Henri-Jacques Huet, Jean-Pierre Melville, Liliane David, Daniel Boulanger
producent Georges de Beauregard
produkcja Les Productions Georges de Beauregard, Société Nouvelle de Cinématographie (SNC)
polski dystrybutor Past Perfect
język francuski
barwa kolor
pozostańmy w kontakcie
przyjaciele festiwalu